Selasa, 25 Mei 2010

10 Sebab Yazid Rosly Tak Akan Bercinta Sekarang


Atas nasihat rakan lama Firdaus Farhani, maka ini merupakan tulisan pertama saya terus menggunakan komputer tanpa perlu menulis di atas kertas dahulu. Maka jimatlah dakwat pen seperti kata rakan saya itu.

Bicara ini mula tercetus bila rakan lama saya Zaki minta saya tunjukkan note Jodoh saya itu pada mereka yang sedang bercinta. Maka saya fikirkan, mungkin saya perlu mulakan tulisan ini. Panjang, tapi kalau tak nak baca tak mengapa. Di sini saya boleh lihat sejauh mana kerajinan seseorang untuk membaca. Kalau sanggup baca, maka kalian memang jenis yang suka membaca.

“Aduhai…”

Keluhan pertama saya dan kemudiannya diikuti dengan angka-angka seterusnya sehingga tidak terhitung jumlah keluhan itu. Memang benar, sejak kebelakangan ini saya banyak benar keluhannya.

Bicara soal bercinta, jika mahu dinyatakan, maka banyaklah hujahnya. Ibarat menjawab persoalan yang mana dulu, telurkah atau ayamkah yang dulu, maka sama jugalah dengan bicara soal cinta bila cuba dinilaikan adakah ada positifnya atau negatifnya yang terdapat dalam nilai cinta itu.

Ah, memang harus diakui indah benar cinta itu. Saya tak nafikan hakikat itu dan memang benar itu semua fitrah yang telah Allah wujudkan dalam diri setiap umat manusia. Kemungkinan untuk rasa cinta, mana mungkin tidak dilalui oleh setiap manusia.

Keluhan saya memang mungkin tiada hentinya. Namun saya harap bila bicara saya ini diselesaikan, maka fahamlah diharapkan moga tidak lagi selepas ini saya masih terus dengan keluhannya.

Kenapa, dan mengapa, persoalan muncul dalam kotak fikiran. Kenapa saya orangnya dan mengapa ramai orangnya. Tak terkata bila seorang wanita luahkan isi hati dengan bentuk penyataan: Saya nak jadi teman special awak. Boleh tak?

Kenapa saya jadi orangnya tempat dituju persoalan begitu. Jika satu maka tak mengapa. Tapi banyangkan jika jumlahnya digandakan sebanyak 6 orang, dan mungkin bertambah selepas ini, huh… saya akui saya kena atur langkah dengan teliti.

Tak pernah pula saya menolak. Tak pernah pula saya terima. Lamaran perempuan ibarat pula seperti perigi cari timbanya, buat saya serba salah. Prinsip saya masih utuh dan kuat, tapi hentaman-hentaman dari wanita yang saya kenali seoalah-olah seperti telah melemahkan keutuhan tembok yang melindungi prinsip saya itu.

Maka saya harus susunkan bicara dijelmakan dengan baris-baris ayat membentuk tulisan. Moga segala godaan dek keingingan beberapa wanita yang mahu menaik taraf hubungan dengan saya dapat saya ketepikan, moga prinsip yang saya junjung masih dapat bertahan setidak-tidaknya untuk tahun-tahun mendatang.

Saya akui, memang ada ketika saya juga tergetar, hampir saja mengikut rentak mereka. Pengaruh mungkin, atau mungkin juga sedikit merasakan kekosongan mahu berkongsi rahsia hati. Tapi saya mampu bertahan, maka prinsip terus dipertahankan.

Saya pandang sinis, rakan-rakan bangga ada teman. Bercouple dah macam laki bini, sms tak henti macam syarikat telko milik bapak sendiri, jalan ke sana sini, macam esoknya dah nak mati tak dapat nak lihat bumi, utus surat, bertukar-tukar hadiah walhal tak sedar dah memudahkan pintu-pintu zina terjadi. Kenapa meraka ni? Tak sedar dirikah? Atau sedar diri tapi masih tak ambil peduli? Mahu dilontarkan kata-kata ini, tapi takut nanti kecil hati. Hah, bila terhantuk sendiri baru nak mengerti….

Mungkin…

Saya tak tahu apa menariknya perihal saya. Nak dibicarakan, saya bukan mampu buat tafsiran. Mereka yang melihat saya, itu yang boleh untuk minta pandangan perihal saya. Kerana jika ditafsirkan perihal diri sendiri, maka semua yang muncul baik-baik belaka saja. Itu yang saya hairan. Menarikkah saya sampai hampir 6 wanita keluarkan kenyataan yang tujuannya sama.

Disebabkan kisah berjalan, maka saya usulkan alasan atau mungkin juga hujah bagi redakan keadaan. Tujuannya untuk mereka fahami, prinsip itu satu disiplin yang tinggi. Bukan mudah untuk dikorbankan. Maka saya usulkan angka-angka disusuli pula dengan hujah beri penjelasan. Mungkin ini satu barisan berbentuk alasan.

Angka pertama:
Tajuknya berbunyi ‘Kerana mahu keutuhan agama’.
Sayangnya agama melebihi daripada segalanya. Itu alasan pertama saya. Tidak mungkin saya lebihkan yang lain dan korbankan agama saya. Saya tak tahu apa alasannya, bila kusyuk solat direntap, fikiran melayang ingatkan teman di hati. Ah, memang itu selalu terjadi. Wajah si dia sampai dalam doa terus diingati. Tak salah, tapi bila Maha Pencipta telah diatasi, solat lagikah kita untuk Allah. Boleh jadi solat kita tak diterima. Itu bahaya. Agama boleh terhanyut.

Islam tak menghalang umatnya bercinta. Tapi bila benda haram dah turut serta, takut nanti jadi Islam pada nama. Bila erti cinta gunakan kiblat barat dan Yahudi, maka tak heranlah di tepi pantai pegang tangan. Tangkap gambar berdua uploadkan di facebook dan lepas tu minta orang lain komen. Beberapa orang komen semua cakap romantiknya gambar berdua pegang tangan. Hah, eloklah tu, masing-masing dapat saham wujudkan maksiat.

Bercinta tak salah. Salahnya letak pada si pencinta itu. Islam ada cara, nak ikut tak susah. Tapi bukan semua nak buat, alasan semua kata tak seronok. Nah, itu dah terbukti agama dah tak utuh dalam diri. Sebab itu saya tak mahu bercinta.

Angka kedua:
Tajuknya berbunyi ‘Kerana sayangnya pada ibu dan bapa’
Teringat kata-kata mak: “Memang betul perempuan tu manis macam madu, tapi kena ingat juga, perempuan juga boleh jadi racun yang ada bisanya…”

Ingatan itu kuat. Itu hujah saya. Saya sayangkan mak. Maka tak sanggup saya nak fikir soal cinta. Tak pernah mak menghalang, tapi saya tahu jika bercinta, mungkin terbuka pintu-pintu derhaka yang mungkin kita tak sedari.

Harus semua akui, bila cinta, penipuan berjalan dan menemani si pencinta. Yalah, kata orang nak cover diri, tak nak kecoh-kecoh sebab ini urusan peribadi. Tapi bila tipu diri sendiri, mak dan ayah jadi mangsa sandiwara, kononya ke bandar jumpa kawan sepuluh tahun tak jumpa. Tapi cerita sebenar jumpa teman, lain jantina dan kemudian pegang tangan, macamlah tak boleh hidup untuk sepuluh tahun lagi sampai tak nak lepas tangan. Balik rumah tersenyum, kata kat mak esok nak keluar lagi. Kawan ajak tengok wayang. Mintak duit kat mak kononnya nak belanja kawan. Tapi akhirnya duit tu guna belanja teman yang katanya special. Baguslah tu. Tipu mak korbankan kejujuran. Tipu itu dah jadi derhaka. Tak pernahkah mereka terfikir?

Sambil tonton tv, handphone di tangan. Tak henti-henti inbox sms berlaku penambahan. Mak dan ayah tanya siapa sms? Selamba jawab, tak ada apa, ini cuma kawan. Hah, eloklah tu, tipu lagi sebab hakikatnya sms datang dari teman bertaraf kekasih. Mak dan ayah diperbodohkan. Derhaka sekali lagi.

Bayangkan, setiap kali tipu dilakukan, maka semakin jauh kita dari ibu dan bapa. Berkat boleh hilang, rezeki yang murah pergi dan kita tercari-cari kenikmatan hidup. Itu yang berlaku.

Kesannya? Hah, kalau nasib badan tak baik, bila dah membunting barulah nak menyesal. Nah, itulah balasan anak derhaka. Jadi saya nasihatkan diri saya, jangan jadi anak derhaka supaya tak tersalah langkah terbuntingkan anak orang…

Sebab itu saya tak bercinta….

Angka ketiga:
Tajuknya berbunyi ‘Kerana mengejar cita-cita’
Saya ada cita-cita. PhD jadi sasaran. Maka mungkin sepuluh tahun masa diperlukan. Untuk tempoh itu, itulah matlamat utama perjalanan hidup saya. Maka segala perkara kecil yang tak diperlukan, saya harus sapu ke tepi minta dibiarkan. Belajar fokus utama dan bukan keseronokan.

Kenapa saya sasarkan itu sebagai matlamat? Semuanya bermula bila ayah mula berkorban. Saya cuma sambungkan apa yang ditinggalkan ayah. Benar, jika tidak, mungkin ayah dah ada PhD. Tapi tanggungjawab bapa atasi semuanya, maka hasrat itu dihentikan. Alasan itu buatkan saya tetapkan keazaman. Cita-cita ayah akan saya sambungkan.

Bercinta itu cuma satu keperluan tapi bukan satu kemestian. Jadi bagi saya, bercinta itu bukan keutamaan tapi itu tak bermaksud saya akan tinggalkan. Faktor masa jadi keutamaan maka untuk kini, bercinta tak terlintas dalam fikiran. Kenapa saya harus bazirkan tenaga dengan segala permasalahan cinta sedangkan segala tenaga itu boleh saya gunakan untuk matlamat dan cita-cita. Saya gunakan hujah ini diberikan buat setiap teman yang cuba jadi pembangkang memperlekehkan saya yang tak nak berteman.

Ada apa dengan cinta, jika mampu jadi parasit senyap rosakkan masa depan. Cita-cita saya atasi segalanya. Maka itu saya tak bercinta.

Angka keempat:
Tajuknya berbunyi ‘Mahu mencontohi Rasulullah’
Pernahkah Rasulullah bercinta? Saya ajukan soalan kepada setiap rakan untuk mereka fikirkan. Sirah Rasulullah bukti bahawa bercinta itu bukan satu keperluan untuk jaminan bahagia masa depan. Lihat saja Rasulullah, tak pun bercinta tapi bahagia dengan Khadijah.

Jadi timbul persoalan. Adakah Islam haramkan bercinta? Ah, tidak jawapannya. Lihat saja pada sabda Rasulullah:

“Tidak kami dapati pada dua orang yang sedang bercinta itu (lebih baik daripada) nikah.” Riwayat Ibn Majah

Maka saya simpulkan, bercintalah. Tapi ikutlah caranya. Saya pegang prinsip itu. Maka saya katakan, jika mahu contohi Rasulullah, saya akan bercinta tapi biarlah cinta itu dimulakan dengan sebuah perkahwinan dan bukan kebiasaan umum, memulakan perkahwinan dengan sebuah percintaan.

Maka mencontohi Rasulullah, saya tak bercinta.

Angka kelima:
Tajuknya berbunyi ‘Tidak mahu membazirkan masa’
Jangan sesiapa pun cuba nafikan hakikat ini. Bercinta banyak masanya diperuntukkan. Itu pernyataan yang memang perlu diakui. Dan sebagai pelajar, maka saya simpulkan bahawa, bukankah peruntukkan masa demi cinta itu satu bentuk pembaziran? Kena ingat, keutamaan pelajar bukannya bercinta tapi BELAJAR.

Saya hairan, bukanlah lebih baik habiskan masa mungkin menghafal tarikh-tarikh penting untuk subjek Sejarah daripada cuba menghafal setiap tarikh penting pasangan kita? Bukanlah lebih baik jika bersms tanya soalan yang tak faham daripada habiskan masa siang dan malam sms dengan kekasih hati sampai key pad dah nak tercabut dek terlalu sibuknya bekerja melayani perasaan cinta itu? Bukankah lebih baik jika pena itu rosak dek sibuknya dengan kerja daripada key pad yang rosak dek banyaknya bersms?

Saya hairan. Bagi saya kenapalah perlu peruntukkan waktu untuk bercinta sedangkan peruntukkan waktu bercinta itu boleh digunakan untuk memperbaiki prestasi pembelajaran. Itu yang lebih baik sebab itu adalah pemberi jaminan untuk kehidupan akan datang. Tapi bercinta, adakah akan buatkan kita berjaya pada masa depan? Belum tentu, itu jawapannya.

Maka tidak mahu buang masa, saya tak bercinta.

Angka keenam:
Tajuknya berbunyi ‘Mengelakkan dari terbukanya pintu-pintu zina’
Saya minta sesiapa yang cuba jadi pembangkang, silakan beri hujah menentang angka enam ini. Hujah itu akan saya hentamkan kembali dengan petikan kalam Allah:

“Dan janganlah kamu ,menghampiri zina,sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan mendatangkan keburukan.”[surah al-isra:32]

Percintaan itu permulaan penzinaan. Cukup dengan menghantar sms dengan pernyataan: “Saya rindu kat awak”. Nah, maka kunci pinta zina itu telah disentuh. Kemudian sms dibalas pula: “Saya pun rindu kat awak juga”. Nah, kunci yang disentuh itu dimasukkan pula ke dalam lubang kunci pintu. Selepas itu berbalas kembali: “Jom kita jumpa…” Nah, kunci yang telah berada di pintu itu dipulas pula. Kemudia dibalas kembali sms itu: “Jom jumpa kat shopping mall” Nah, terbukalah sudah pintu zina itu.

Itu belum lihat pada perkara yang lebih luas lagi. Berdating, nah lagilah terbuka seluas-luasnya pintu zina. Bukan lagi dah terbuka, malah dah ada yang tolak masuk pasangan itu ke dalam pintu itu, siapa lagi kalau bukan syaitan laknatullah. Pegang tangan, nah itu tak perlu lagi diperkatakan. Bukan lagi berada di luar pintu zina, tapi dah masuk pun. Saat pegang tangan, sikit saja bisikan syaitan, maka wujudklah cetusan hati penzinaan. Alasan nak buat zina tu? Nak rapatkan lagi kasih sayang katanya…

“Kepala hotakmu….” Teringat pula kata-kata Ustaz Wahab dalam kuliah pengajian di masjid beberapa tahun dulu. Kata-kata dilemparkan bila dia cerita saat dia berhadapan pasangan remaja yang dah berzina dan kemudian bila ditanya alasannya, maka hujah itulah dikeluarkan.

Nak saya lanjutkan lagi bagaimana terbuka pintu zina? Cukuplah dengan dua hujah itu.

Maka, elak diri terbuka pintu zina, saya tak bercinta.

Angka ketujuh:
Tajuknya berbunyi ‘Untuk hidup dengan ekonomi diri yang kukuh’
Wang dibazirkan, maka goyahlah ekonomi diri. Maka hutanglah sana dan hutanglah sini. Tak sedar ke duit dah dibazirkan. Sanggup belanja pasangan tengok wayang siap dua buah filem, lepas tu duit makan untuk seminggu lagi dah lebur. Akhirnya ke mana nak dituju? Mulalah telefon mak dan ayah, cakap duit tak cukup. Kalau mak tak bagi, pergilah pula minta kat kawan.

Beli hadiah mahal-mahal. Ada sampai ratusan ringgit. Ah, bodohnya mereka kerana bukankah lebih baik duit ratusan tu guna untuk beli buku tambahan tingkatkan prestasi belajar. Bila cakap macam tu semua tersengih macam kerang busuk. Kononnya tak macholah atau kadang-kadang guna alasan tak nak jadi budak skema.

Ah, pendek sungguh akal manusia-manusia tak sedar diri ni. Tak fikir ke masa depan? Apa salahnya jadi budak skema kalau nanti hidup senang lenang dengan kejayaan, daripada jadi macho tapi sudahnya jadi macam peminta sedekah terkinja-kinja cari pekerjaan dengan taraf kekal sebagai penganggur.

Ah, bukan mereka nak mengerti ruginya pembaziran wang dek cinta ini.

Maka, kerana sayangkan wang, saya tidak bercinta.

Angka kelapan:
Tajuknya berbunyi ‘Saya anti budaya sekular Barat’
Saya nak tanya kepada mereka yang bercinta: “Dari mana datangnya budaya couple ni? Dari zaman Rasulullah ke?

Orang Islam sendiri tak sedar faktor utama kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol adalah bahana cinta. Pernah pada zaman kegemilangan Islam di Sepanyol, musuh Islam terjumpa lelaki Islam menangis. Bila ditanya apa sebabnya maka jawab lelaki itu: “Saya menangis kerana takutkan segala azab disebabkan dosa saya” Maka musuh Islam itu simpulkan bahawa ini bukanlah waktu yang sesuai untuk jatuhnya kerajaan Islam.

Betahun lamanya, kisah yang sama berlaku. Seorang lelaki lain dilihat sedang menangis. Ditanya soalan yang sama. Maka jawab lelaki itu: “Saya menangis kerana kecewa cinta saya tak kesampaian”. Maka musuh Islam simpulkan: “Inilah masanya kita jatuhkan kerajaan Islam.

Tak nampak lagikah, kerana cinta Islam tergadai. Tapi lihat sekarang, berapa ramai orang Islam yang tak bercouple sekarang? Ah, kecilnya angka itu. Semua dah hanyut ikut trend budaya Barat.

Bohong jika sesiapa cakap couple itu budaya Islam. Ingat itu semua datang dari Yahudi dan musuh-mush Islam.

Maka, bencikan budaya Barat, saya tak bercinta.

Angka kesembilan:
Tajuknya berbunyi ‘Lihat kesan kegagalan cinta’
Maka saya katakan, kepedihan. Benar, cinta bila gagal, maka pedihnya jawapannya. Tapi saya tahu, tak ramai yang fikir soal tu. Lumrah, bila sedih turut serta kecewa, maka haru-biru hidup buat seketika.

Teringat pula lagu Yuna, Dan Sebenarnya. Hah, itulah rasanya bila putus cinta. Mendayu-dayu lagunya nak gambarkan kelukaan hati. Masih menaruh harapan agar kembali, tapi hakikat jauh panggang dari api. Mustahil.

Itu satu hal. Masuk fasa lain pula. Makan masa juga jadinya bila nak pulihkan hati terluka tu. Mungkin seminggu, mungkin sebulan, mungkin setahun, atau mungkin tak boleh…. Jadi dah satu hal lagi. Buang masa, buang tenaga. Masa terbuang bila fikiran terus mengelamun sampai study dah macam tak wujud lagi. Tenaga terbazir, bila seluruh tenaga itu hanya digunakan untuk digunakan dalam tangisan.

Apa yang saya nak cakap? Malangnya ibu bapa mereka. Habis ribuan ringgit, tapi anak dah putus harapan dengan alasan dangkal kata dah kecewa hati…. Ikut hati saya nak ketuk je kepala mereka ni. Oooi… sedarlah diri. Masa depan lagi penting….

Maka, lihat gagal cinta, saya tak bercinta.

Angka kesepuluh:
Tajuknya berbunyi ‘Bencinya saya pada maksiat’
Agak-agaknya, dosa tak kalau buat maksiat? Nah, soalan bodoh dikeluarkan. Mungkin struktur ayat ditukar sikit. Tukarkan maksiat kepada bercinta. Yalah bercinta tu bersamaan maksiat [bercinta = maksiat] (ini bukan formula Matematik baru…) Jadi kalau dah bercinta, maka selamat datang kepada maksiat.

Maksiat tu tetamunya dosa. Maka dosa itu duit belanja ke neraka. Kumpul banyak-banyak dosa, maka kedudukan kelas dalam neraka pun makin tinggi. Dapatlah kelas lima bintang a.k.a neraka jahannam. Maksudnya, lagi lama bercinta maka bertambahlah koleksi simpanan bekalan untuk menuju ke pintu neraka.

Kenapa saya kata maksiat? Banyak yang haram dari yang halal. Mudah lagi jadi perkara mungkar dari perkara yang baik. Adakah dengan bercouple ni, solat boleh sepuluh kali ganda kusyuk? Bohong kalau ada yang cakap boleh. Tapi saya tak nafikan mungkin masih ada namun jumlahnya sangat kecil.

Bagitahu saya, perkara apa yang boleh mendatangkan pahala bila bercouple ni? Tergagap-gagap nanti nak bagi jawapan. Yalah, sms dengan perempuan bukan muhrim, dapat pahalakah? Keluar dengan lelaki bukan muhrim berdua sahaja, boleh dapat kesenangan syurga ke? Berutus-utus hadiah dan surat, adakah boleh buat kita lebih taat pada Allah? Benda dah haram kalau dibuat lagi, mana mungkin boleh buat kita lebih taat pada Allah. Hujah saya mudah, maksiat dan bercinta ibarat rakan karib seperti Spongebob dan Patrick (masa saya tulis ni, saya tonton kartun Spongebob Squarepants. Hehehe…).

Maka, betapa bencinya saya pada maksiat, saya tak bercinta.

Angka sebanyak sepuluh itu satu hujah buat 6 wanita yang cuba merobek prinsip saya. Saya campurkan kesemua angka tersebut dan kemudian saya bentukkan menjadi satu tajuk. Sepuluh angka itu saya simpulkan menjadi barisan pernyataan ini.

“Sepuluh sebab Yazid Rosly tak akan bercinta sekarang”

Harap mengerti bicara saya.

Saya bukan anti bercinta. Saya akui saya akan bercinta juga nanti. Namun bagi saya, biarlah percintaan saya itu dimulakan dengan sebuah perkahwinan. Itu lebih indah dan dituntut juga dalam Islam.

Jika saya berjumpa seseorang yang tepat benar dengan ciri-ciri yang saya ingini dalam waktu saya sedang belajar ini, maka saya akan hampirinya. Saya bukan mahu bercinta, tapi adalah lebih baik saya berkawan dengannya.

Jadi bicara ini buat 6 wanita di sana, fahamilah 10 angka yang saya coretkan. Pernyataan ini untuk mereka di sana. Tanda bahawa saya belum bersedia….

p/s: 1- Saya pandang sinis saja pada mereka yg declare dlm facebook bagi tahu dah couple dengan si polan bin/binti si polan. Siap tulis nama lagi. Tapi pelik, nama mak dengan ayah, tak pula nak tulis dalam info facebook tu? Dah belakangkan mak bapak ke?

2- saya bukan benci untuk bercinta tapi caranya itu haruslah kena sebagai orang Islam yang sebenar. Jangan esok bila dah tersilap langkah baru nak menyesal. Masa tu dah tak guna….
[bakal Dr. Muhammad Yazid Rosly… hehehe… :’)]

2 ulasan :

Raja Noraniza berkata...

nak bercinta ke x ke..itu awak punya pasal la..kekkeke...tp satu saya doakan agar cita2 awak xjd hangat2 taik ayam...ramai yg pada mulanya kata nak sambung tp bila dah posting lupa tujuan asal...sy ckp berdasarkan pengalaman abg2 n kakak2 saya...kuatkan iltizam tu...chayok2..jgn malas2..sy nk jumpa dr.yazid rosly 10 tahun lg..hehe

Muhammad Yazid Rosly berkata...

insyaallah. harap2 kuatlah azam ni.
takut jgk, cita-cita tak kesampaian. moga Allah permudahkan urusan untuk tahun-tahun mendatang.... :)