Pagi Khamis dan macam-macam cerita
Gaddafi dan
tafsiran rakyat Malaysia
Berita kematian Gaddafi memberi kejutan kepada dunia.
Pelbagai tafsiran dihuraikan, menjustifikasikan berita pembunuhan pemimpin
Libya itu. Ada yang menyatakan satu berita gembira tanda bermulanya era baru
demokrasi Libya, dan ada pula yang menyatakan bahawa ini merupakan era
kejatuhan Libya di tangan kuasa-kuasa
barat. Namun, semua mengakui bahawa pembunuhan Gaddafi adalahs esuatu yang
tidak wajar dan kejam.
Faktanya, Gaddafi bertahan lebih 40 tahun mengekalkan
kuasa, dan dalam tempoh itulah juga, pelbagai siri kediktatorannya dilakukan.
Justifikasi tindakannya hakikatnya banyak diperolah dari pelbagai jurnal dan
catatan perjalanan pengembara dan pelancong yang berkunjung ke Libya. Malah,
banyak juga kajian dilakukan oleh badan-badan bebas serata dunia. Tidak dilupakan juga, pelbagai buku yang
diterbitkan menceritakan keadaan sebenar di Libya.
Agak melucukan apabila melihat segelintir pihak
menggunakan hujah nyatakan bahawa Gaddafi seorang pemimpin yang harus disanjung
dan menjadi contoh pemimpin Islam walhal majoriti rakyat Libya sendiri mahu pemimpin ini turun dari kuasanya. Bersumberkan hanya menerusi artikel di
internet yang entah betul ataupun tidak, dan langsung tidak dinyatakan sebarang
rujukan dan sumber maklumat yang diambil itu, maka itulah justifikasi mereka,
nyatakan bahawa Gaddafi itu pemimpin yang baik.
Benar, ada sumbangan beliau yang harus dikenang,
terutamanya ketegasannya menentang barat dan Yahudi, namun harus diingat,
banyak juga tindakan yang tidak wajar dilakukannya. Tidak hairanlah jika Dr.Yusuf
al-Qaradawi sendiri telah menyatakan bahawa Gaddafi adalah kafir dan harus
ditentang.
Situasi ini terjadi apabila individu-individu ini malas
untuk membaca, dan mengambil jalan mudah mendapatkan maklumat, dengan hanya melihat menerusi internet, dan
maklumat diperoleh itu diterima bulat-bulat tanpa dikaji terlebih dahulu.
Bukan mahu berat pada mana-mana pihak, namun penilaian
dari kedua-dua pihak harus dilakukan sebelum mempunyai konklusi.
Muhyiddin dan
labu-labunya, sama-sama terjun
Isu panas timbul di UPSI apabila Menteri Pelajaran
Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin membuat kenyataan bahawa 7000 kekosongan
penempatan guru akan diberikan kepada Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT). Bagi graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan
(ISMP), hanya tajaan KPM sahaja yang akan diberikan penempatan, manakala
selebihnya harus mencari alternatif sendiri.
Hakikatnya, ketidakadilan jelas wujud. Mengapa graduan
yang lebih layak dan diberikan latihan yang lebih baik dipinggirkan, manakala
GSTT yang ternyata terlalu cetek ilmu mengenai dunia pendidikan diberikan
keutamaan? Jika dinilai mengikut hieraki, seharusnya GSTT merupakan pilihan
paling bawah.
Jika dulu, KPLI menjadi ‘pengacau’ kepada ISMP, kini GSTT
menjadi ancaman baru. Hakikatnya, situasi ini akan melahirkan tenaga pengajar
yang tidak cekap, dan ini kemudiannya akan memberikan kesan kepada pelajar.
Bayangkan, pelajar-pelajar menjadi bosan dan tidak bermotivasi untuk belajar
dek guru yang langsung tidak mempunyai asas mengenai psikologi pelajar dan
pembelajaran. Maka guru-guru inilah yang digelarkan sebagai robot tanpa
perasaan.
Matlamat pendidikan di Malaysia dilihat sangat
bercita-cita tinggi, melahirkan pelajar yang bermotivasi dan berinovasi. Namun,
dasarnya pula kelihatan berlawanan dengan matlamat yang ingin dicapai.
Soalnya, apakah Muhyiddin mempunyai kecelaruan dalam
penafsiran dan tindak tanduk selaku Menteri Pelajaran? Apakah agenda sebenar
beliau menerusi kenyataannya itu?
Maka, tidak hairan jika hampir lima ribu mahasiswa UPSI
berhimpun nyatakan bantahan terhadap kenyataan Muhyiddin.
Ironinya, masih ada mahasiswa yang takut-takut walaupun
mungkin agak marah dengan kenyataan Muhyiddin dek terfikirkan AUKU.
Perihal TESLian
dan perangai-perangainya
Kelihatan pelajar TESL di UPSI seperti alien di bumi sendiri.
Tidak pasti apakah memang mereka dialienatedkan,
atau mungkin mereka sendiri yang mengalienkan diri. Hakikatnya, pelajar TESL
kelihatan seperti terasing berbanding pelajar-pelajar jurusan lain. Kebanyakan mereka berada dalam dunianya
sendiri, dunia yang berbeza dengan dunia pelajar-pelajar jurusan lain.
Kelihatan juga pelajar TESL terpecah kepada tiga puakl
dalam jumlah keseluruhan pelajarnya berjumlah hampir 150 orang. Puak ini
terbahagi kepada puak Matrikulasi, puak STPM, dan puak berkecuali. Dua puak,
iaitu puak Matrikulasi, puak STPM dilihat tidak banyak berhubungan antara satu
sama lain, namun bagi puak berkecuali, mereka dilihat boleh bergaul dengan
mana-mana puak.
Dari tiga puak ini, terpecah pula puak-puak kecil yang
boleh dilihat berdasarkan kumpulan-kumpulan kelas kuliah yang dipilih. Ada
sesetengah puak kecil ini tidak akan bertembung dengan puak kecil yang lain
dalam kumpulan kelas kuliah yang sama.
Situasi ini bukanlah sesuatu yang negatif, kerana adalah
sesuatu yang normal disebabkan angka pelajar TESL yang begitu ramai. Tidak
hairan akan wujud tiga puak ini disebabkan masing-masing pasti akan mencari
keserasian dalam jumlah pelajar yang ramai itu. Uniknya, tiga puak ini
mempunyai personaliti dan cara bersosial yang berbeza. Namun, walaupun terdapat
puak dalam TESL, hakikatnya tiada sebarang persengketaan dalam kalangan mereka.
Bak kata moto TESL UPSI, “Grow as one”. Maka TESL masih
tetap bersatu walaupun terdapat puak masing-masing.
Pagi Khamis dengan
soalan mengapa saya tak guna ‘saya’ dalam tulisan?
Ramai yang menyatakan kepada penulis bahawa
tulisan-tulisan terkini dilihat tidak banyak menggunakan kata ganti diri ‘saya’
dalam setiap tulisan. Ada bertanya mengapa?
Hakikatnya penggunaan ‘saya’ kadangkala memberikan
tafsiran negatif dalam kalangan pembaca. Jika ‘saya’ kerap digunakan, maka si penulis dilihat
seperti sombong dan takbur. ‘Saya’ juga kadangkala boleh memberikan justifikasi
bahawa si penulis merasakan hanya dirinya sahaja yang betul, manakala pendapat
pihak lain harus diketepikan.
Semua ini adalah berdasarkan psikologi pembaca dan
hakikatnya perkara ini harus diteliti supaya pembaca itu tidak merasa jengkel
apabila membaca tulisan yang diterbitkan.
Maka, bagi mengelakkan daripada situasi kurang selesa
itu, penulis merasakan adalah lebih baik mengurangkan penggunaan ‘saya’ dalam
tulisan atau jika boleh tidak langsung menggunakannya.
Hati dan perasaan pembaca juga amat penting dalam penulisan
seorang penulis.
Menilai betapa “majunya”
pengangkutan di Malaysia
Bercakap mengenai sistem pengangkutan di Malaysia, ‘kebanggaan’
mungkin tercetus dalam kalangan rakyatnya. Benar, dengan kedaifan dan tidak
sistematiknya sistem pengangkutan di negara ini, maka tidak menghairankan
rakyat Malaysia sangat ‘berbangga’ dengan ‘majunya ‘ pengangkutan di Malaysia.
Adalah menjadi suatu kebiasaan yang mungkin tidak lagi
menghairankan, jika kelewatan itu menjadi salah satu ciri utama sistem
pengangkutan di Malaysia. Malah, rakyat Malaysia ternyata sudah berjaya ‘membiasakan
diri’ dengan situasi ini. Maka tak hairanlah budaya lewat ini menjadi amalan
dalam kalangan rakyat Malaysia.
Tren komuter yang menjadi ‘trauma’ penduduk Kuala Lumpur
hakikatnya merupakan tren yang sama seperti yang digunakan di Jepun sekitar
tahun 80-an. Begitu juga tren ETS, merupakan tren dari Korea tahun 2004. Tren
Intercity pula merupakan tren tahun 70-an yang digunakan di Eropah.
Maka tidak hairanlah, sehingga kini sistem pengangkutan
di Malaysia masih lagi bermasalah. Di saat negara lain berlumba-lumba
mewujudkan sistem pengangkutan tren peluru (bullet train), Malaysia masih lagi
terkapai-kapai membina landasan berkembar yang masih belum siap sepenuhnya.
Negara lain sepuluh tapak ke depan, negara kita masih
terpinga-pinga mencari setapak ke hadapan.
Itulah ‘kemajuan’ yang ‘dibanggakan rakyat Malaysia.
Memahami ‘Janji
Melayu’
Tidak dapat dipastikan sama ada secara kebetulan atau
tidak, budaya rakyat Malaysia memang gemarkan kelewatan. Lihat saja dalam
mana-mana majlis rasmi atau apa-apa sahaja temujanji, amat jarang untuk
mendengar ketepatan masa itu. Jika ada pun mungkin jumlahnya terlalu kecil
berbanding jumlah yang senantiasa lewat.
Maka tidak hairanlah jika setiap majlis atau temujanji yang
ingin dibuat, peringatan diberikan kepada setiap hadirin yang dijemput supaya
datang tiga puluh minit lebih awal. Malah terdapat juga sesetengah penganjur
majlis sengaja meletakkan waktu mula majlis lebih awal dari waktu sebenar yang
dirancang dalam tentatif. Mereka faham, hadirin pasti akan datang lewat walaupun
diberi peringatan sekerap mana pun supaya hadir lebih awal.
Budaya ‘unik’ ini memang menjadi identiti Malaysia sejak
dulu lagi baik golongan bawahan ataupun golongan atasan.
Ironinya, ucapan permohonan maaf atas kelewatan
seringkali diucapkan, dan ternyata itu membuktikan rakyat Malaysia seorang yang
berbudi bahasa.
Kata orang, itulah ‘Janji Melayu’. Janji itu, begini
jadinya. Janji ini, begitu jadinya. Keunikan yang sukar dicari ganti.
(langsung dari KTM Ekspress Sinaran Utara)
Macam-macam cerita bila bercerita |
Ulasan