Baucar Buku 1Malaysia haruslah digunakan sebaiknya
Pemberian Baucar Buku 1
Malaysia (BB1M) oleh pihak kerajaan kepada para pelajar IPTA dan IPTS adalah
satu langkah yang tidak pernah dilakukan sebelum ini. Langkah ini adalah satu
peluang keemasan buat para pelajar yang sudah semestinya jarang-jarang
diperolehi. Namun, di sebalik peluang yang diberi, kelihatan terdapat
sesetengah para pelajar mengambil kesempatan dengan menggunakan baucar tersebut
bagi tujuan yang lain. Malah, kini timbul isu penjualan baucar tersebut oleh segelintir pelajar di internet dan
perkara ini semestinya amat mengecewakan.
Pemberian baucar ini merupakan
satu peluang buat para pelajar bagi menggunakannya untuk membeli buku dan
peralatan tulis. Hakikatnya, baucar yang diberi sudah pasti akan meringankan
sedikit beban yang ditanggung para pelajar yang dikelilingi dengan tekanan
kewangan. Maka seharusnya peluang yang diberi ini wajar digunakan
sebaik-baiknya oleh para pelajar bagi mengelakkan berlakunya pembaziran.
Hakikatnya, kerajaan telah membelanjakan sejumlah wang yang cukup besar bagi
tujuan pemberian baucar ini, dan jika pelajar tidak memanfaatkannya, maka wang
rakyat pastilah akan dibazirkan.
Di Malaysia, kadar
pembacaan buku dalam kalangan rakyatnya adalah sangat rendah. Rakyat Malaysia hanya
membaca secara purata 8 buah buku dalam tempoh setahun. Hal ini amat berbeza
jika dibandingkan dengan negara seperti Jepun yang purata membaca buku dalam
kalangan rakyatnya adalah sebanyak 20 hingga 30 buah buku setahun. Jurang perbezaan
ini jelas menunjukkan bahawa rakyat Malaysia jauh ketinggalan berbanding dengan
negara-negara maju yang lain. Maka, dengan pemberian baucar buku ini,
diharapkan budaya membaca dapat disemai dalam kalangan pelajar.
Hakikatnya, terdapat
pelbagai buku yang berkualiti dijual di pasaran. Menerusi pemberian baucar buku
ini, para pelajar sebenarnya diberikan peluang keemasan bagi memlilih pelbagai
jenis bahan bacaan di kedai buku. Sekiranya baucar berjumlah RM 200 itu
digunakan dengan sebaiknya, para pelajar dapat mendapatkan bahan bacaan yang
cukup berkualiti seterusnya menjana pemikiran mereka secara lebih kreatif dan
kritis. Harus diakui, buku-buku tulisan penulis atau tokoh terkenal seperti Tun
Dr. Mahathir Mohamad bukanlah murah dari segi harganya, kerana buku-buku
sebegini mencecah ratusan ringgit. Menerusi pemberian baucar ini, maka para
pelajar hakikatnya berpeluang untuk membeli buku-buku sebegini yang mungkin
selama ini hanya merupakan impian sahaja untuk dimiliki.
Penjualan baucar buku
di internet seperti yang dilakukan oleh sesetengah pelajar merupakan satu
tindakan yang sangat merugikan. Tindakan ini ibarat melepaskan peluang keemasan
yang diberi oleh kerajaan. Hakikatnya, banyak manfaat yang dapat diperoleh oleh
para pelajar andai baucar ini digunakan dengan sebaiknya. Tindakan menjual
baucar ini mungkin adalah berpunca daripada sikap pelajar itu sendiri yang
lebih mengutamakan wang ringgit berbanding ilmu pengetahuan. Nilai materialistik
yang wujud inilah menyebabkan sesetengah pelajar itu sanggup melupakan
kepentingan membeli bahan bacaan, sebaliknya lebih mengutamakan pembelian
barang-barang mewah untuk penampilan diri sahaja.
Malah, penjualan baucar
buku ini juga menurut pendapat beberapa pakar agama mungkin mempunyai unsur
riba’ sekiranya nilai baucar yang dijual itu lebih rendah dari nilai asal
baucar tersebut. Pandangan ini ada kebenarannya, kerana didapati bahawa bagi
setiap baucar yang dijual itu, wang tunai yang diterima akan lebih rendah dari
nilai asal baucar tersebut. Alasan yang diberi oleh pembeli baucar ini adalah kerana
untuk mendapatkan keuntungan. Jelas, tanpa sedar, penjualan baucar ini
mempunyai unsur riba’ dan seharusnya dielakkan oleh para pelajar terutama bagi
para pelajar yang beragama Islam.
Masalah yang timbul
dalam isu penjualan baucar buku ini adalah berpunca dari sikap para pelajar itu
sendiri. Sekiranya para pelajar menyedari akan kepentingan pemberian baucar
ini, maka semestinya mereka akan memanfaatkan dengan sebaiknya baucar tersebut.
Hakikatnya, baucar ini merupakan pencetus dalam kalangan rakyat supaya
mempunyai sikap untuk menjadikan membaca buku sebagai satu budaya. Langkah
kerajaan adalah sangat tepat, namun andai tidak dimanfaatkan dengan sebaiknya
oleh para pelajar, maka segala manfaat itu hanya akan menjadi sia-sia.
Ulasan
* attitudinal problem perhaps