Muhasabah Jumaat: Kisah mencari kebenaran Salman al-Farisi
Tahukah anda mengenai Perang
Khandaq? Apakah maksud Khandaq itu sendiri? Peperangan yang cukup dikenali
dengan strategi perang yang cukup bijak ini tercetus di kota Madinah, berlaku
pada 31 Mac 627 dan berterusan selama hampir 27 hari. Strategi dan taktikal
dalam peperangan ini adalah sesuatu yang baru, dan pihak musuh yang cuba
menyerang kota Madinah iaitu tentera Quraisy tidak pernah sama sekali bersedia
untuk menghadapi taktikal sedemikian.
Apakah taktikal itu?
Peperangan yang dikenali sebagai
Battle of the Trench menjadi titik
tolak kepada bermulanya kemaraan Islam ke kota Mekah dan menjadi titik
permulaan kejatuhan tentera Quraisy. Secara istilahnya khandaq membawa maksud parit besar. Dalam peperangan ini, taktikal
yang digunakan bagi mempertahankan kota Madinah adalah dengan menggali parit di
sekitar kota Madinah sebagai benteng pertahanan dari serangan tentera musuh. Mengikut
sejarah, walaupun tentera musuh mengepung kota Madinah selama berminggu-minggu,
namun mereka tidak sama sekali berjaya untuk memasuki kota tersebut. Akhirnya,
pihak musuh berundur setelah kekurangan bekalan makanan dan pada masa yang sama
berlaku ribut besar yang membadai musuh.
Hakikatnya, strategi menggali
parit bukanlah sesuatu yang biasa bagi orang Arab. Taktikal ini begitu asing
dan sebenarnya datang dari taktikal perang bangsa lain. Maka di sebalik
strategi itu, muncul nama salah seorang sahabat Radulullah yang mencadangkan
idea taktikal perang itu. Salman al-Farisi atau Salman The Persian adalah
individu yang bertanggungjawab merencanakan strategi menggali parit itu.
Berasal dari Parsi, taktikal perang ini diambil dari taktikal perang bangsa
Parsi.
Jadi, siapakah Salman al-Farisi
ini?
Kisah mencari kebenaran Salman al-Farisi
Salman merupakan seorang pemuda
berketurunan Parsi. Dilahirkan dalam keluarga yang menganuti agama
Zoroastrianism atau agama Majusi, agama yang menyembah api dan menganggap api
itu sesuatu yang suci. Menurut catatan, Salman dilahirkan di Parsi di bandar
Isfahan atau Kazerun (tidak dapat dipastikan tempat lahir sebenar beliau).
Beliau dibesarkan dalam keluarga paderi Majusi, yang mengamalkan dengan kuat
ajaran Majusi dalam kehidupan sehariannya.
Namun tatkala Salman meningkat
usianya, menjadi seorang remaja, maka fikiran dan hati beliau dilihat mula tidak
tenteram. Salman mula merasakan suatu kekosongan dalam dirinya tatkala terus
menjadi penganut agama Majusi. Sebagai anak kepada paderi Majusi, Salman telah
ditugaskan untuk menjaga api suci dalam rumah ibadat Majusi. Tugasnya adalah
untuk memastikan supaya api suci itu menyala dan tidak terpadam hatta sesaat.
Disebabkan itu, Salman tidak pernah melihat dunia luar yang sebenar, dan terus
terkepung dan seperti dikurung di rumah ibadat tersebut.
Suatu hari, bapa Salman yang
memilki tanah perladangan telah meminta beliau untuk menjaga tanah kebunnya
itu. Maka, Salman berpeluang untuk keluar dan melihat dunia luar tatkala dalam
perjalanan menuju ke kebun itu. Dalam perjalanan itu, Salman melewati sebuah
kawasan gereja. Di saat melalui kawasan itu, maka Salman terdengar suara orang
sedang sembahyang. Lantas Salman tertarik dan terus memasuki gereja itu.
Barulah Salman tahu bahawa itu ialah gereja Nasrani (Kristian). Di akhirnya,
Salman menghabiskan seluruh harinya di gereja itu dan tidak pergi ke kebun bapanya.
Disebabkan telah tertarik dengan
agama Nasrani, lantas Salman bertanya kepada paderi gereja itu akan asal usul
agama Nasrani. Dinyatakan kepada Salman bahawa agama Nasrani itu berasal dari
bumi Syam (Syria). Bermula di saat itu Salman berazam untuk pergi ke bumi Syam.
Tatkala itu juga, Salman memberitahu bapanya bahawa dirinya telah tertarik
dengan agama Nasrani. Risau dengan perkembangan itu, maka bapa Salman telah
mengurung dan merantai Salman.
Dalam kurungan itu, Salman
menulis sepucuk surat yang dikirimkan kepada orang Nasrani. Lantas tidak lama
selepas itu, Salman berjaya melepaskan diri dengan bantuan orang-orang Nasrani
dan seterusnya telah mengikut satu rombongan Nasrani ke bumi Syam. Setibanya di
bumi Syam, Salman telah menetap bersama seorang ketua paderi di sana yang
bernama Uskup. Pada waktu itulah, Salman mendalami dan mempelajari agama
Nasrani.
Namun, di sebalik jawatannya
sebagai ketua agama, hakikatnya Uskup bukanlah orang yang jujur. Uskup
menganjurkan orang ramai menderma dan memberi sumbangan kepada gereja, namun
hasil kutipan itu digunakan Uskup untuk kepentingan dirinya. Di akhirnya, Uskup
meninggal dunia dan Salman menceritkan perihal sebenar perangai paderi itu.
Orang ramai marah dan menyalib mayat Uskup.
Selepas itu, paderi lain
diangkat sebagai ketua agama dan Salman mengabdikan dirinya pula bersama paderi
itu. Paderi itu sangat zuhud san senantiasa beribadat tak kira siang dan malam.
Salman sangat suka kepada paderi itu dan terus tinggal lama dengannya. Di akhir
hayat paderi itu, Salman bertanya akan kepada siapakah lagi yang harus
dipercayai untuk meneruskan pengajiannya? Lantas paderi itu menyatakan bahawa
Salman perlu ke Mosul untuk menemui seorang pendeta di sana. Lantas, selepas
kematian paderi itu, Salman berhijrah ke Mosul untuk bertemu dengan pendeta di
sana. Di Mosul, Salman mengabdikan
dirinya terhadap pendeta itu sehinggalah pendeta itu meninggal dunia.
Pencarian kebenaran Salman
diteruskan lagi. Sebelum ajal pendeta Mosul itu tiba, pendeta itu pernah
berpesan supaya Salman berjumpa pendeta di Nasibin untuk menyambung pencarian
kebenarannya. Maka, Salman menuju pula
ke Nasibin. Setelah beberapa ketika bersama pendeta itu, maka pendeta itu berpesan
supaya Salman menuju pula ke Amuria sebelum pendeta itu meninggal dunia.
Selepas itu, Salman menuju ke Amuria
untuk bertemu dengan pendeta di sana.
Di Amuria, Salman membantu
pendeta itu mengembala kambing dan sapi. Seperti sebelumnya, Salman mengabdikan
dirinya kepada pendeta itu dalam proses pencarian kebenaran. Sepanjang tempoh
itulah, Salman setia mengembala kambing sampailah ke akhir hayat pendeta itu.
Sebelum pendeta itu menghembuskan nafasnya yang terakhir, Salman sempat
bertanya akan arah tujunya selepas itu dalam pencarian kebenaran.
Menurut pendeta Amuria itu, tidak
akan ada lagi manusia di muka bumi ini yang mengamalkan ajaran yang benar.
Namun menurut pendeta itu, akan muncul seorang nabi dari keturunan Arab yang
akan berhijrah ke sebuah kota yang dipenuhi dengan pohon-pohon tamar. Kota itu
terletak di antara dua bukit berbatu hitam. Nabi itu tidak akan menerima
sedekah, tetapi boleh menerima hadiah. Di antara bahu nabi itu terdapat tanda
kenabian padanya. Kota itu ialah kota Yathrib atau Madinah.
Setelah pendeta itu meninggal
dunia, Salman terus menetap di Amuria. Dia terus mengembala kambing dan sapi. Suatu
hari, satu kabilah dari Arab singgah ke Amuria. Lantas Salman bertemu dengan
kabilah itu dan telah menyatakan hasratnya untuk mengikut kabilah itu menuju ke
bumi Arab. Salman telah menawarkan kesemua kambing dan sapi yang dijaganya
sebagai ganti untuk mengikuti kabilah itu. Maka, bermulalah perjalanan Salman
bersama kabilah itu menuju ke bumi Arab.
Namun malang menimpa Salman.
Kabilah yang diharapkannya itu telah berpaling tadah dan menipunya. Salman
ditipu dan di akhirnya dijual sebagai hamba. Salman dibeli oleh seorang lelaki
Yahudi dan terpaksa berkhidmat di bawah lelaki itu. Namun tidak lama selepas
itu, Salman dibeli pula oleh seorang lelaki Yahudi Bani Quraizhah dari Yathrib.
Dengan izin Allah, maka Salman dapat juga pergi ke Yathrib walaupun menjadi
seorang hamba. Saat tiba di Yathrib, maka Salman dapat melihat dengan jelas
pepohon kurma yang banyak di kota itu. Maka tahulah Salman bahawa inilah kota
yang dimaksudkan pendeta Amuria itu.
Di Yathrib, Salman terus menjadi
hamba kepada lelaki Yahudi tersebut. Ada kalanya, tugas Salman adalah memanjat
pepohon kurma untuk mengambil buahnya. Setiap hari, Salman senantiasa ternanti-nanti
akan kemunculan nabi yang dimaksudkan pedeta Amuria itu. Walaupun dalam
kesusahan sebagai seorang hamba, namun semangat Salman untuk mencari jalan
kebenaran langsung tidak pernah terpadam.
Satu hari, kota Yathrib dilanda
kemeriahan tatkala kedengaran perkhabaran mengenai kedatangan nabi dari kota
Mekah itu yang telah tiba di Quba, tidak jauh dari kota Yathrib. Di sana,
sebuah masjid pertama umat Islam telah dibina. Maka, saat mendengar perkhabaran
itu, Salman semakin tidak sabar untuk melihat sendiri nabi yang dimaksudkan
itu. Setiap hari, Salman terus menanti dengan sabar.
Hari dinanti akhirnya tiba. Maka
nabi yang diutus itu telah sampai di kota Yathrib. Lantas Salman memutuskan
untuk melihat sendiri nabi itu. Seperti yang telah dinyatakan oleh pendeta
Amuria, nabi itu mempunyai beberapa tanda kenabiannya. Disebabkan itu, Salman
telah memtuskan untuk berjumpa sendiri nabi itu untuk mencari dan melihat tanda
kenabian seperti yang telah diceritakan oleh pendeta di Amuria itu.
Lantas Salman mengumpul buah
tamar dari ladang tuannya. Di suatu malam, Salman terus pergi berjumpa nabi
tersebut. Itulah baginda nabi akhir zaman, Rasulullah S.A.W. Lantas Salman
terus menghulurkan kurma yang dikumpulkannya itu untuk diberikan kepada
Rasulullah. Salman menyatakan bahawa kurma itu adalah sedekah darinya untuk
baginda. Selepas menerima buah tamar itu, Rasulullah tidak sedikit pun
menjamahnya, sebaliknya diserahkan kepada sahabat-sahabatnya.
Tahulah Salman, bahawa tanda
pertama kenabian itu dapat dilihat pada Rasulullah. Baginda tidak menerima
sedekah daripada orang lain. Kemudian, di pertemuan yang lain, Salman sekali
lagi membawa buah kurma untuk diberikan kepada baginda Rasulullah. Namun kali
ini, Salman menyatakan kepada Rasulullah bahawa tamar itu adalah hadiah buat
baginda. Selepas itu, dilihat Rasulullah terus menjamah kurma itu dan
dikongsikan juga buat sahabat-sahabatnya yang lain.
Tahulah Salman, bahawa tanda
kedua kenabian Rasulullah dapat dilihatnya. Baginda menerima hadiah yang
diberikan Salman dan menjamah tamar itu. Pencarian kebenaran Salman dilihat
semakin menghampiri penghujungnya. Di satu hari, seorang sahabat baginda
meninggal dunia, dan baginda Rasulullah menguruskan jenazahnya untuk
disemadikan. Tatkala waktu itu, Salman dengan jelas dapat melihat satu tanda di
belakang bahu Rasulullah. Itulah tanda kenabian yang ada pada baginda.
Setelah melihat tanda itu, maka
serta merta Salman menghampiri Rasulullah. Salman terus memeluk baginda. Selepas
melihat tanda ketiga kenabian itu, maka tahulah Salman bahawa dirinya telah
bertemu dengan orang yang dicarinya selama ini. Rasulullah kemudian bertanya kepada
Salman; ingin tahu siapakah Salman yang sebenarnya. Lantas Salman menceritakan
keseluruhan kisah perjalanannya dalam mencari kebenaran, bermula dari tanah
asalnya Parsi hinggalah dirinya menjadi hamba di kota Yathrib.
Di akhirnya, seorang sahabat
Rasulullah telah membebaskan Salman daripada terus menjadi seorang hamba. Maka,
selepas itu Salman terus setia bersama Rasulullah, menuntut ilmu dan
mendekatkan diri dengan Allah. Pencarian kebenaran Salman akhirnya menemui
kejayaan. Walaupun Salman bukan berketurunan Arab, namun beliau diiktiraf
menjadi sebagai salah seorang sahabat Rasulullah. Sumbangan yang diberikannya
ternyata harus dihargai, kerana beliau telah banyak membantu dalam
mengembangkan syiar Islam.
Kesimpulan
Sesungguhnya kisah perjalanan
Salman al-Farisi mencari kebenaran itu penuh dengan liku-liku. Keazaman dalam
dirinya harus menjadi contoh dan ikutan buat umat Islam hari ini. Hakikatnya,
dalam setiap usaha ke arah kebaikan, pasti akan ada rintangan dan cabaran.
Hanya dengan ketabahan hati sahaja yang mampu menangani semua cabaran yang
datang. Salman al-Farisi juga mengajar kita bahawa untuk mencari hidayah,
seseorang itu seharusnya berusaha dan bukannya hanya menanti sahaja. Kebenaran
dan hidayah tidak akan datang dengan mudah. Ia harus bersama dengan usaha yang
berterusan.
“Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami,
benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami”
(Surah al-Ankabut, ayat 69)
Berusahalah mencari hidayah-Nya.
Moga Allah akan mengurniakannya kepada kita. Sama-sama kita bermuhasabah diri.
Insya-Allah.
Wallahuaklam.
Makam Salman al-Farisi, sahabat Rasulullah. |
Ulasan