Remaja bercinta, adakah itu budaya Islam?

Pada hari ini, budaya bercinta dalam kalangan remaja boleh dikatakan menjadi satu kemestian bagi setiap daripada mereka. Malah sehingga sampai satu tahap seseorang remaja yang tidak mempunyai pasangan dikatakan ketinggalan. Persoalannya adakah itu satu budaya Islam?

Islam menyarankan setiap umatnya untuk menjauhi segala perkara yang boleh menghampiri zina. Budaya bercinta yang banyak diamalkan dalam kalangan remaja pada hari ini adalah salah satu perkara yang boleh menghampiri perbuatan zina. Siapa lagi orang ketiga yang berada ketika dua pasangan bercinta itu berjumpa jika bukan syaitan? Apabila syaitan menjadi orang ketiga itu, maka hasutan-hasutan menghampiri kemaksiatan sudah pasti semakin mudah dihembus kepada pasangan tersebut. Oleh itu, tidak mustahil jika zina boleh berlaku selepas itu.

Selain itu juga, bercinta juga boleh menyebabkan seseorang itu lalai daripada mengngati Allah. Mustahillah jika solat seseorang itu kusyuk sekiranya dalam kepala mereka hanya sering memikirkan ‘si dia’. Mungkin memikirkan mengenai ‘si dia’ itu memang menyeronokkan, namun hakikat yang perlu diketahui keseronokan itu sebenarnya datang daripada hasutan syaitan sebenarnya. Keseronokan sebenar yang perlu dinikmati oleh setiap insan ialah keseronokan mengingati Allah dan rasulNya.

Perasaan cinta sebenarnya bukanlah diharamkan dalam Islam kerana ia merupakan fitrah semula jadi manusia. Namun cara untuk bercinta itu perlulah mengikut landasan Islam. Bercinta sememangnya diharuskan kepada pasangan suami isteri. Melalui perasaan cinta yang disemai, kehidupan pasangan suami isteri tersebut akan lebih indah untuk dilayari bersama. Cinta sebegitu memang tidak akan diharamkan Islam.

Persoalan juga perlu ditimbulkan kepada remaja hari ini yang bercinta. Adakah mereka bercinta kerana tertarik dengan hati dan peribadi pasangan mereka, atau tertarik kerana nafsu semata-mata. Jawapannya mudah, kerana nafsu sahaja kebanyakan mereka itu. Cinta yang berlandaskan nafsu tidak akan kekal lama. Ia sebenarnya sebahagian daripada hasutan syaitan.

Bagi saya, bercintalah seseorang itu selepas mereka berkahwin kerana ia adalah lebih indah dan akan lebih segar sepanjang masa. Tambahan pula percintaan itu tidak akan sama sekali menjurus ke lembah dosa. Apa gunanya kalau bercinta sebelum kahwin yang ternyata boleh mendatangkan dosa kepada seseorang, dan apabila telah berkahwin, perasaan cinta itu semakin pudar. Bukankah itu merugikan? Fikir-fikirkanlah wahai remaja sekalian...

p/s: Saya tak pernah bercinta, tetapi meminati seseorang. Semua ciri yang ada pada dirinya memenuhi ciri seorang isteri yang saya ingini. Saya harap orang itulah yang akan menjadi isteri saya nanti supaya saya dapat bercinta dengannya apabila telah berkahwin dengannya kelak...

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
saya sokong pendapat saudara. Apa gunanya bercinta jika lebih banyak menjurus ke arah kemaksiatan

Catatan Popular