Sinopsis Kotak Hati

Kotak Hati merupakan novel sekuel kepada novel Cinta Thahirah dan novel Kumajipakat. Untuk siri ketiga ini, kelainan jalan cerita cuba dipersembahkan. Jika sebelum ini watak utama dalam novel Cinta Thahirah ialah Zahid dan Khadijah, manakala untuk novel Kumajipakat ialah Fariz dan Hasnida, kini bagi novel Kotak Hati, Murni pula memainkan peranan utama dalam perjalanan cerita. Murni sebelum ini hanya menjadi watak sampingan untuk dua novel sekuel sebelum ini, namun kini diangkat sebagai watak utama dalam cerita. Ceritanya juga kembali semula ke bandar Green CT di Sundergreen seperti latar tempat dalam novel Kumajipakat. Namun untuk novel ini, watak Murni masih dikekalkan manakala watak-watak dalam Cinta Thahirah seperti Sheera, Yasmin, Ibu, dan Erma tidak lagi ditampilkan. Watak Khadijah pula hanya ditampilkan sebagai watak sampingan sahaja. Watak-watak dalam Kumajipakat yang hanya ditampilkan sedikit dalam Cinta Thahirah seperti Fariz, Ayu, dan Hasnida ditampilkan semula dengan lebih kerap dalam novel Kotak Hati.

Setelah hampir setahun berada di Taiping, akhirnya Murni berjaya mendapatkan perkerjaan di bandar Green CT di Sundergreen (nama tempat hanya rekaan). Kedatangannya semula ke Green CT membuka lembaran baru dalam hidupnya. Pelbagai cabaran dan dugaan yang dihadapinya sebaik tiba di bandar itu. Walaupun pernah berkunjung ke bandar itu (seperti yang diceritakan dalam novel Kumajipakat), kemunculan semula dirinya ini ternyata agak berbeza. Dia kini bukan lagi sekadar melawat bandar itu, tetapi akan menetap di bandar itu. Tugas sebagai seorang guru bukanlah tugas yang mudah. Namun kerjaya guru yang cukup lumayan di bandar itu berbanding di Taiping menyebabkan Murni tertarik untuk bekerja di bandar Green CT. Namun cabaran yang dihadapinya, terutama dalam usaha untuk membiasakan dirinya dengan iklim yang cukup berbeza di bandar itu menyebabkan Murni sedikit sukar untuk membiasakan diri pada permulaannya.

Murni menetap di sebuah kondominium yang terletak di pusat bandar Green CT. Di kediaman baru itulah dia tanpa menduga akan bertemu semula dengan Hasnida yang menjadi jirannya. Pertemuannya dengan Hasnida amat mengejutkan setelah Hasnida menghilangkan diri sejak majlis perkahwinan Fariz dan Hasnida yang tidak menjadi akibat Hasnida yang menghilangkan diri tiba-tiba. Rahsia di sebalik kisah yang berlaku semasa majlis perkahwinan itu dibongkar dan diberitahu sendiri oleh Hasnida kepada Murni.

Fahmi sementara itu merupakan seorang peguam yang tinggal di sebelah rumah Murni. Dia tinggal bersama Adam yang turut merupakan seorang peguam. Hubungan Fahmi dan Murni pada permulaannya adalah dingin kerana masing-masing tidak mahu mengalah dan mahu menununjukkan ego masing-masing. Namun perlahan-lahan hubungan mereka berubah sehingga masing-masing menyukai antara satu sama lain. Namun perasaan mereka tidak diketahui masing-masing kerana tidak pernah diluahkan.

Akhirnya hubungan mereka diikat dengan tali perkahwinan namun sebelum itu terjadi, pelbagai halangan berlaku. Murni dan Fahmi akhirnya tinggal serumah dan rumah Murni dipilih sebagai rumah mereka. Adam terus menetap di rumah lama Fahmi, manakala Fazilah (teman serumah Murni) berpindah ke rumah Hasnida.

Pada satu hari, Khadijah muncul dan melawat Murni di Green CT. Kemunculan Khadijah di bandar itu bersama anak kecilnya hanyalah semata-mata mahu melihat keadaan rakannya itu selepas mendirikan rumah tangga. Semasa perjumpaan itu, Murni menunjukkan kotak cincin berbentuk hati yang di dalamnya terdapat sebentuk cincin yang dihadiahkan Fahmi, suaminya. Cincin itu ternyata cantik dan membuatkan Khadijah terpesona apabila melihatnya.

Setelah beberapa jam Khadijah meninggalkan Murni, keadaan menjadi panik apabila Murni mendapati bahawa kotak cincin yang mengandungi cincin pemberian Fahmi itu telah hilang. Maka bermulalah pencarian Murni dan Fahmi untuk mencari cincin tersebut. Pelbagai situasi berlaku dan halangan terjadi yang ada kalanya melucukan. Adakah Murni dan Fahmi akan menemui semula cincin tersebut? Ikuti kisah selanjutnya dalam novel Kotak Hati.

p/s: novel ini baru 15% dalam pembikinan. Insyaallah, pertengahan tahun 2010 novel ini akan siap sepenuhnya.

Yazid Rosly, Taiping, Perak.

Ulasan

Catatan Popular