Pagi Khamis dan macam-macam cerita







Gaddafi dan tafsiran rakyat Malaysia

Berita kematian Gaddafi memberi kejutan kepada dunia. Pelbagai tafsiran dihuraikan, menjustifikasikan berita pembunuhan pemimpin Libya itu. Ada yang menyatakan satu berita gembira tanda bermulanya era baru demokrasi Libya, dan ada pula yang menyatakan bahawa ini merupakan era kejatuhan Libya di tangan  kuasa-kuasa barat. Namun, semua mengakui bahawa pembunuhan Gaddafi adalahs esuatu yang tidak wajar dan kejam.

Faktanya, Gaddafi bertahan lebih 40 tahun mengekalkan kuasa, dan dalam tempoh itulah juga, pelbagai siri kediktatorannya dilakukan. Justifikasi tindakannya hakikatnya banyak diperolah dari pelbagai jurnal dan catatan perjalanan pengembara dan pelancong yang berkunjung ke Libya. Malah, banyak juga kajian dilakukan oleh badan-badan bebas serata dunia.  Tidak dilupakan juga, pelbagai buku yang diterbitkan menceritakan keadaan sebenar di Libya.

Agak melucukan apabila melihat segelintir pihak menggunakan hujah nyatakan bahawa Gaddafi seorang pemimpin yang harus disanjung dan menjadi contoh pemimpin Islam walhal majoriti rakyat Libya sendiri mahu pemimpin ini turun dari kuasanya. Bersumberkan hanya menerusi artikel di internet yang entah betul ataupun tidak, dan langsung tidak dinyatakan sebarang rujukan dan sumber maklumat yang diambil itu, maka itulah justifikasi mereka, nyatakan bahawa Gaddafi itu pemimpin yang baik.

Benar, ada sumbangan beliau yang harus dikenang, terutamanya ketegasannya menentang barat dan Yahudi, namun harus diingat, banyak juga tindakan yang tidak wajar dilakukannya. Tidak hairanlah jika Dr.Yusuf al-Qaradawi sendiri telah menyatakan bahawa Gaddafi adalah kafir dan harus ditentang.

Situasi ini terjadi apabila individu-individu ini malas untuk membaca, dan mengambil jalan mudah mendapatkan maklumat,  dengan hanya melihat menerusi internet, dan maklumat diperoleh itu diterima bulat-bulat tanpa dikaji terlebih dahulu.

Bukan mahu berat pada mana-mana pihak, namun penilaian dari kedua-dua pihak harus dilakukan sebelum mempunyai konklusi.


Muhyiddin dan labu-labunya, sama-sama terjun

Isu panas timbul di UPSI apabila Menteri Pelajaran Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin membuat kenyataan bahawa 7000 kekosongan penempatan guru akan diberikan kepada Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT).  Bagi graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP), hanya tajaan KPM sahaja yang akan diberikan penempatan, manakala selebihnya harus mencari alternatif sendiri.

Hakikatnya, ketidakadilan jelas wujud. Mengapa graduan yang lebih layak dan diberikan latihan yang lebih baik dipinggirkan, manakala GSTT yang ternyata terlalu cetek ilmu mengenai dunia pendidikan diberikan keutamaan? Jika dinilai mengikut hieraki, seharusnya GSTT merupakan pilihan paling bawah.

Jika dulu, KPLI menjadi ‘pengacau’ kepada ISMP, kini GSTT menjadi ancaman baru. Hakikatnya, situasi ini akan melahirkan tenaga pengajar yang tidak cekap, dan ini kemudiannya akan memberikan kesan kepada pelajar. Bayangkan, pelajar-pelajar menjadi bosan dan tidak bermotivasi untuk belajar dek guru yang langsung tidak mempunyai asas mengenai psikologi pelajar dan pembelajaran. Maka guru-guru inilah yang digelarkan sebagai robot tanpa perasaan.

Matlamat pendidikan di Malaysia dilihat sangat bercita-cita tinggi, melahirkan pelajar yang bermotivasi dan berinovasi. Namun, dasarnya pula kelihatan berlawanan dengan matlamat yang ingin dicapai.

Soalnya, apakah Muhyiddin mempunyai kecelaruan dalam penafsiran dan tindak tanduk selaku Menteri Pelajaran? Apakah agenda sebenar beliau menerusi kenyataannya itu?

Maka, tidak hairan jika hampir lima ribu mahasiswa UPSI berhimpun nyatakan bantahan terhadap kenyataan Muhyiddin.

Ironinya, masih ada mahasiswa yang takut-takut walaupun mungkin agak marah dengan kenyataan Muhyiddin dek terfikirkan AUKU.


Perihal TESLian dan perangai-perangainya

Kelihatan pelajar TESL di UPSI seperti alien di bumi sendiri. Tidak pasti apakah memang mereka dialienatedkan, atau mungkin mereka sendiri yang mengalienkan diri. Hakikatnya, pelajar TESL kelihatan seperti terasing berbanding pelajar-pelajar jurusan lain.  Kebanyakan mereka berada dalam dunianya sendiri, dunia yang berbeza dengan dunia pelajar-pelajar jurusan lain.

Kelihatan juga pelajar TESL terpecah kepada tiga puakl dalam jumlah keseluruhan pelajarnya berjumlah hampir 150 orang. Puak ini terbahagi kepada puak Matrikulasi, puak STPM, dan puak berkecuali. Dua puak, iaitu puak Matrikulasi, puak STPM dilihat tidak banyak berhubungan antara satu sama lain, namun bagi puak berkecuali, mereka dilihat boleh bergaul dengan mana-mana puak.

Dari tiga puak ini, terpecah pula puak-puak kecil yang boleh dilihat berdasarkan kumpulan-kumpulan kelas kuliah yang dipilih. Ada sesetengah puak kecil ini tidak akan bertembung dengan puak kecil yang lain dalam kumpulan kelas kuliah yang sama.

Situasi ini bukanlah sesuatu yang negatif, kerana adalah sesuatu yang normal disebabkan angka pelajar TESL yang begitu ramai. Tidak hairan akan wujud tiga puak ini disebabkan masing-masing pasti akan mencari keserasian dalam jumlah pelajar yang ramai itu. Uniknya, tiga puak ini mempunyai personaliti dan cara bersosial yang berbeza. Namun, walaupun terdapat puak dalam TESL, hakikatnya tiada sebarang persengketaan dalam kalangan mereka.


Bak kata moto TESL UPSI, “Grow as one”. Maka TESL masih tetap bersatu walaupun terdapat puak masing-masing.


Pagi Khamis dengan soalan mengapa saya tak guna ‘saya’ dalam tulisan?

Ramai yang menyatakan kepada penulis bahawa tulisan-tulisan terkini dilihat tidak banyak menggunakan kata ganti diri ‘saya’ dalam setiap tulisan. Ada bertanya mengapa?

Hakikatnya penggunaan ‘saya’ kadangkala memberikan tafsiran negatif dalam kalangan pembaca. Jika ‘saya’  kerap digunakan, maka si penulis dilihat seperti sombong dan takbur. ‘Saya’ juga kadangkala boleh memberikan justifikasi bahawa si penulis merasakan hanya dirinya sahaja yang betul, manakala pendapat pihak lain harus diketepikan.

Semua ini adalah berdasarkan psikologi pembaca dan hakikatnya perkara ini harus diteliti supaya pembaca itu tidak merasa jengkel apabila membaca tulisan yang diterbitkan.

Maka, bagi mengelakkan daripada situasi kurang selesa itu, penulis merasakan adalah lebih baik mengurangkan penggunaan ‘saya’ dalam tulisan atau jika boleh tidak langsung menggunakannya.

Hati dan perasaan pembaca juga amat penting dalam penulisan seorang penulis.


Menilai betapa “majunya” pengangkutan di Malaysia

Bercakap mengenai sistem pengangkutan di Malaysia, ‘kebanggaan’ mungkin tercetus dalam kalangan rakyatnya. Benar, dengan kedaifan dan tidak sistematiknya sistem pengangkutan di negara ini, maka tidak menghairankan rakyat Malaysia sangat ‘berbangga’ dengan ‘majunya ‘ pengangkutan di Malaysia.

Adalah menjadi suatu kebiasaan yang mungkin tidak lagi menghairankan, jika kelewatan itu menjadi salah satu ciri utama sistem pengangkutan di Malaysia. Malah, rakyat Malaysia ternyata sudah berjaya ‘membiasakan diri’ dengan situasi ini. Maka tak hairanlah budaya lewat ini menjadi amalan dalam kalangan rakyat Malaysia.

Tren komuter yang menjadi ‘trauma’ penduduk Kuala Lumpur hakikatnya merupakan tren yang sama seperti yang digunakan di Jepun sekitar tahun 80-an. Begitu juga tren ETS, merupakan tren dari Korea tahun 2004. Tren Intercity pula merupakan tren tahun 70-an yang digunakan di Eropah.

Maka tidak hairanlah, sehingga kini sistem pengangkutan di Malaysia masih lagi bermasalah. Di saat negara lain berlumba-lumba mewujudkan sistem pengangkutan tren peluru (bullet train), Malaysia masih lagi terkapai-kapai membina landasan berkembar yang masih belum siap sepenuhnya.

Negara lain sepuluh tapak ke depan, negara kita masih terpinga-pinga mencari setapak ke hadapan.

Itulah ‘kemajuan’ yang ‘dibanggakan rakyat Malaysia.


Memahami ‘Janji Melayu’

Tidak dapat dipastikan sama ada secara kebetulan atau tidak, budaya rakyat Malaysia memang gemarkan kelewatan. Lihat saja dalam mana-mana majlis rasmi atau apa-apa sahaja temujanji, amat jarang untuk mendengar ketepatan masa itu. Jika ada pun mungkin jumlahnya terlalu kecil berbanding jumlah yang senantiasa lewat.

Maka tidak hairanlah jika setiap majlis atau temujanji yang ingin dibuat, peringatan diberikan kepada setiap hadirin yang dijemput supaya datang tiga puluh minit lebih awal. Malah terdapat juga sesetengah penganjur majlis sengaja meletakkan waktu mula majlis lebih awal dari waktu sebenar yang dirancang dalam tentatif. Mereka faham, hadirin pasti akan datang lewat walaupun diberi peringatan sekerap mana pun supaya hadir lebih awal.

Budaya ‘unik’ ini memang menjadi identiti Malaysia sejak dulu lagi baik golongan bawahan ataupun golongan atasan.

Ironinya, ucapan permohonan maaf atas kelewatan seringkali diucapkan, dan ternyata itu membuktikan rakyat Malaysia seorang yang berbudi bahasa.

Kata orang, itulah ‘Janji Melayu’. Janji itu, begini jadinya. Janji ini, begitu jadinya. Keunikan yang sukar dicari ganti.

(langsung dari KTM Ekspress Sinaran Utara)


* "Pagi Khamis" adalah ruangan bicara yang akan dipaparkan setiap pagi Khamis.




Macam-macam cerita bila bercerita





Ulasan

Catatan Popular