Sabtu, 1 November 2014

"Sizura Musang Berjanggut"






Rumah yang terletak di hujung kampung itu pasti akan mencetuskan pelbagai persoalan tatkala ramai yang melaluinya setiap hari. Sebuah pondok kecil; letaknya di hujung sawah ibarat rumah tak berpenghuni. Ramai menganggap rumah itu terbiar, ditinggalkan si pewaris yang barangkali telah berhijrah ke kota. Namun mungkin tak ramai yang benar-benar ambil tahu akan kisah sebenarnya kerana hakikatnya, rumah itu masih lagi diduduki.

“Siapa yang tinggal?”

Persoalan seringkali terwujud tatkala orang kampung sendiri tidak dapat memberikan jawapan yang sebenar. Hakikatnya, rumah itu berpenghuni namun tiada siapa yang tahu asal usul penghuninya. Seorang lelaki tua, menetap bersendirian dan jarang-jarang sekali menerima kunjungan sebarang tetamu. Hidupnya serba sederhana, namun di waktu yang sama ibarat terpisah dengan masyarakat kampung.

“Kenapa tinggal seorang di pondok tu?”

Maka warung kopi menjadi medan bual bicara tak rasmi di kampung itu. Sekumpulan pelajar sebuah universiti bertandang ke kampung. Sambil membuat kajian tugasan, maka soalan itu terkeluar apabila mereka melihat sebuah pondok kecil di hujung kampung itu.

“Ada kisahnya,” balas Haji Midin pemilik warung itu sambil menghidangkan kopi panas dan biskut kering buat pelajar-pelajar tersebut.

Maka bermulalah satu penceritaan. Kesemua pelajar itu memberi tumpuan. Barangkali kisahnya bakal dikongsikan.

Kisahnya bermula begini:

Sesi pagi persekolahan dilihat agak kecoh tatkala pejabat Penolong Kanan HEP menjadi tumpuan beberapa orang guru. Terdengar suara kemarahan datang dari bilik itu. Tiap-tiap guru dan pelajar yang melintasi bilik pejabat itu pasti akan menoleh pandangan ke arah bilik tersebut. Masing-masing tertanya-tanya apakah yang sedang berlaku?

Maka itulah persoalan yang muncul dalam fikiran Zahid. Seperti hari-hari biasa, tugasnya dimulakan dengan menanda kehadiran pelajar di pejabat.  Saat itulah, kekecohan yang berlaku di pejabat Penolong Kanan HEP menarik perhatiannya. Di awalnya, barangkali kekecohan kecil itu hanya sekadar perselisihan pendapat yang sudah biasa berlaku di pejabat itu. Cikgu Nadri, orangnya tegas, pentingkan kesempurnaan. Tatkala ada pelajar bermasalah, maka bilik itulah menjadi medan buatnya. Di bilik itulah, maka pelajar-pelajar pasti menggeruninya.

“Kecoh nampaknya...” kata Zahid kepada Kak Lina, kerani di pejabat.

“Kecohnya bukan yang biasa-biasa...” balas Kak Lina.

“Apa yang luar biasanya?” soal Zahid ingin tahu.

“Ini bukannya ikan bilis macam kebiasaannya. Ini ikan jerung datang ke pejabatnya...”

Lantas pandangan Zahid tertumpu kembali ke arah bilik pejabat Cikgu Nadri itu. Barangkali sesuatu berbeza sedang berlangsung di bilik itu. Namun, Zahid sekadar melihat kerana selepas itu dia terus keluar dari pejabat, bergegas pula ke bilik guru. Namun langkahnya tak panjang kerana dirinya dipanggil di pertengahan jalan itu.

“Cikgu Zahid! Cikgu Zahid! Cikgu Nadri nak jumpa!” panggil Kak Lina yang tiba-tiba bergegas keluar dari pejabat untuk memanggil Zahid.

“Kenapa pula?” bisik Zahid dalam hatinya.

Maka Zahid tiba di bilik Cikgu Nadri. Hakikatnya, memang jarang sekali untuk Zahid berurusan di situ kerana setiap perkara yang memerlukan urusan dengan PK HEP itu, maka tempatnya selalunya berlangsung di bilik guru. Saat tiba, mata Zahid melihat kelibat individu-individu yang berada di bilik tersebut. Kelihatan seorang lelaki separuh abad, berkopiah putih berkemeja  lengan panjang sedang duduk di hadapan meja Cikgu Nadri. Tidak jauh di satu sudut, kelihatan pula seorang pelajar perempuan yang cukup dikenalinya.

“Cikgu kenal pelajar ni?” soal Cikgu Nadri menghentikan lamunan Zahid terhadap tetamu-tetamu yang ada di bilik itu. Lantas mata Zahid tertumpu ke arah pelajar perempuan yang duduk di kerusi kecil di penjuru bilik itu.

“Ya... saya kenal. Saya guru kelasnya...” balas Zahid ringkas.

“Bagus. Duduk dulu cikgu. Takkan nak berdiri di situ saja...” bicara Cikgu Nadri tatkala melihat Zahid masih terus terpacak berdiri di muka pintu bilik itu.

Tanpa banyak bicara, Zahid duduk. Menanti dalam persoalan, Zahid tidak faham situasi yang sedang berlaku di bilik itu. Sebelumnya, kedengaran gegak gempita kemarahan seorang lelaki. Barangkali amarah itu datang dari lelaki yang berada di bilik itu. Mungkin juga lelaki itu bapa kepada pelajar perempuan tersebut. Itulah andaian yang terlintas di fikiran Zahid.

“Jadi, apa yang boleh saya bantu cikgu?” soal Zahid tatkala suasana bilik bertukar sepi seketika.

Situasi tertumpu pada Cikgu Nadri pula.

“Pelajar cikgu ni dah semakin membesar...” bicara Cikgu Nadri kepada Zahid.

“Semakin besar?”

“Malam-malam biasanya semuanya dah tidur. Tapi ada juga yang menyorok-nyorok di celah-celah pokok berasmaradana di tengah malam...” balas Cikgu Nadri.

Lantas Zahid memandang pelajar perempuan itu. Fahamlah Zahid tujuannya dipanggil. Lantas sekali lagi matanya memandang tepat ke arah pelajar perempuan itu. Wajahnya halus, putih mulus. Matanya sedikit sepet seringkali tunduk tatkala berada di mana sahaja. Orangnya memang pemalu, dan itu difahami Zahid setiap kali dirinya mengajar di kelas pelajar itu. Tak banyak bercakap dan kelihatan sangat baik perilakunya.

“Sebab itu saya cukup marah dengan anak saya ni!” kata lelaki separuh abad yang berada di bilik itu. Lelaki itu tiba-tiba bersuara setelah sekian lama hanya berdiam diri.

“Ini ayahnya. En. Razul namanya,” perkenal Cikgu Nadri kepada Zahid.

Zahid kemudian berjabat tangan menghulurkan salam. Namun pandangannya masih terus tertumpu kepada pelajar perempuan di bilik itu. Bagai tidak percaya, itulah yang terlintas di fikiran Zahid.

“Apa sebenarnya berlaku?” soal Zahid kepada pelajar perempuan itu mencari penjelasan.

Pelajar perempuan itu terus tunduk. Mungkin malu atau mungkin juga tidak mampu untuk melihat wajah Zahid yang menatap tepat ke arahnya. Kebisuan terus melanda.

“Saya sebenarnya malu dengan cikgu-cikgu semua. Disebabkan anak saya, mungkin nama sekolah ni dah tercemar,” bicara lelaki separuh abad itu.

Zahid masih lagi terpinga-pinga tidak memahami kisah sebenar yang berlaku. Zahid tidak faham punca pelajarnya itu dibawa ke bilik PK HEP. Zahid juga tidak faham sebab utama perjumpaan itu berlangsung di bilik itu.

“Begini Cikgu Zahid. Anak murid cikgu ni kena tangkap khalwat malam semalam. Sebab itu dia dipanggil ke sini hari ni,” terang Cikgu Nadri berterus terang.

Kejutan melanda.  Tidak pernah terlintas di fikirannya akan menerima berita sedemikian. Farah Nadia di mata Zahid cukup baik dan terdidik agamanya. Tidak pernah mencetuskan permasalahan di kelas. Menyenangkan hati sesiapa sahaja di sekelilingnya. Walaupun tidak banyak bersuara, Farah seringkali melemparkan senyumannya. Manis dan terpesona. Itulah yang terlintas di fikiran Zahid.

“Macam mana boleh berlaku?” soal Zahid.

“Bukan salah saya cikgu...” Farah, pelajar perempuan yang membisu itu tiba-tiba bersuara.

“Kamu diam Farah!” jerit En Razul secara tiba-tiba. Setiap ruang pejabat sekolah dilanda kejutan dengan jeritan itu. Buat seketika setiap pekerjaan yang berlangsung terhenti seketika.

“Sabar En. Razul. Sabar...” pujuk Cikgu Nadri.

“Tapi... kalau kesalahannya khalwat, di mana pula pasangannya?” soal Zahid menyambung kembali pertanyaannya.

Suasana senyap seketika. Masing-masing berpandangan di antara satu sama lain. Pertanyaan Zahid mencetuskan kekakuan seketika.

“Mungkin lebih baik diceritakan dulu apa yang berlaku,” kata Cikgu Nadri menamatkan kebisuan yang melanda. “Kisahnya begini...”

Malam sebelumnya, tatkala kebanyakan pelajar asrama telah nyenyak tidur, maka kisahnya tak sama buat Farah. Di kala kedinginan malam menguasi ruang atmosfera, di saat itulah Farah secara senyap-senyap keluar dari blok asrama. Tujuan tidak pasti, namun pergerakan keluarnya sangat berhati-hati. Keberanian meredah malam yang gelap ternyata sesuatu yang bukan kebiasaan. Ke satu destinasi, maka Farah bergerak.

“Pengawal keselamatan ternampak kelibatnya. Terus diikutnya dari belakang,” sambung Cikgu Nadri. “Dari situlah kami tangkapnya”

“Tapi siapa lelakinya? Kenapa tiba-tiba Farah ke sana?” soal Zahid.

“Itulah sebabnya saya panggil Farah ke sini,” balas Cikgu Nadri. “Nak menjelaskan mana yang kabur”

Lantas Zahid melihat kembali Farah. Cuba difahami riak wajah pelajarnya itu walaupun hakikatnya sepanjang masa, Farah hanya menunduk sahaja. Barangkali di sebalik wajahnya yang menunduk itu, maka tersimpan seribu satu rahsia.

“Cuma yang saya tak faham sekarang ni, kalau betul Farah berkhalwat, siapa lelaki tu?” soal Zahid sekali lagi. “Kalau yang ditangkap malam tu cuma Farah, maknanya itu bukan khalwat”

Hujah Zahid ada benarnya.

“Memang dia berdua-duaan. Itu kami nampak. Tapi bila nak ditangkap, lelaki tu sempat larikan diri,” balas Cikgu Nadri menerangkan situasi sebenar. “Sebab itu hari ni saya nak tanya sendiri pada Farah, siapa sebenarnya lelaki tu”

Zahid menghampiri Farah yang masih duduk di kerusi yang sama. Serba salah dibuatnya bagi Zahid. Namun, dengan cermat Zahid mengajukan soalan kepada Farah.

“Siapa lelaki tu Farah?”

“Sebenarnya.... sebenarnya...”

“Sebenarnya?” soal Zahid dalam nada yang cukup tenang.

Bapa Farah kemudian bangun. Lantas bersuara pula.

“Kalau ikut hati saya, memang dah kena belasah dengan saya ni!” luah En. Razul. “Baik kau bagitau sekarang, siapa lelaki tu?”

“Sabar encik...” pujuk Cikgu Nadri cuba menenangkan keadaan.

Cikgu Nadri memegang bahu En. Razul. Memujuknya untuk duduk semula supaya Zahid dapat meneruskan sesi pertanyaannya kepada Farah. Bapa Farah itu akur, dan kembali ke tempatnya.

“Kami bukan nak menghukum membuta tuli. Kami nak tahu kebenarannya. Kalau Farah tak salah, terangkan apa yang berlaku,” Zahid memujuk Farah sekali lagi.

“Saya... saya....”

Sekali lagi Farah terketar-ketar untuk menceritakan perkara sebenar. Kisah seterusnya, tangisan mula kedengaran tatkala Farah dilihat sangat sukar untuk menceritakan kisah yang berlaku. Situasi itu mencetuskan sedikit keresahan Cikgu Nadri. Emosi mula dimainkan Farah.

“Nak saya panggilkan kaunselor, cikgu?” soal Cikgu Nadri memberi cadangan tatkala melihat emosi Farah semakin tak dapat dikawal dengan tangisannya.

“Tak apa cikgu. Saya rasa setakat ni tak perlu lagi,” balas Zahid dengan tenang.

En. Razul, bapa Farah bangun. Lantas bersuara.

“Cikgu, mungkin eloknya saya keluar dulu. Elok lagi rasanya kalau cikgu yang uruskan. Kalau saya ada dalam bilik ni, mungkin sabar saya boleh hilang,” bicara En. Razul.

Lantas En. Razul keluar dari bilik itu dan hanya duduk di luar pejabat sahaja. Barangkali mahu mengurangkan ketegangan yang melanda dalam bilik itu. Mungkin itulah yang cuba dilakukannya.

Sementara itu, suasana di bilik Cikgu Nadri masih lagi diiringi dengan tangisan dari Farah. Cikgu Nadri dan Zahid hanya membiarkan sahaja tangisan itu hinggalah Farah menjadi sedikit tenang. Tatkala ketenangan itulah, baru Zahid kembali bersuara.

“Baik...” kata Zahid memulakan bicara. “Mungkin susah untuk Farah ceritakan apa yang berlaku. Cikgu faham..”

Cikgu Nadri hanya menjadi pemerhati sahaja di saat itu. Hanya melihat Zahid memujuk Farah untuk menceritakan kisah yang sebenar.

“Kalau Farah tak mampu nak cerita, cuba bagitahu siapa nama lelaki tu saja...” kata Zahid. “Itupun dah cukup”

Zahid cuba mengumpan dengan pujukan sedemikian. Hakikatnya, itulah persoalan utama yang harus dijawab. Andai diketahui identiti lelaki itu, maka barangkali kisah sebenar juga akan terdedah.

“Farhan cikgu...”

Jawapan diberikan Farah. Ringkas, namun sangat bermakna buat Zahid. Lantas selepas itu, Farah dibawa pula ke bilik kaunseling untuk bertemu dengan Cikgu Adam, guru kaunseling sekolah. Cikgu Nadri dan Zahid kemudian mengatur perancangan. Maka En. Razul dipanggil masuk semula ke bilik tersebut.

“Sampai sekarang, saya tak pasti apa kisah sebenarnya. Tapi, anak encik memang dah melanggar peraturan sekolah dengan keluar di waktu larangan asrama,” terang Cikgu Nadri. “Pihak sekolah bukan nak menghukum, tapi kami lebih kepada mendidik dan membimbing. Dalam keadaan sekarang, elok rasanya biar kami pihak sekolah mencari dulu kisah sebenar yang berlaku”

“Jadi, macam mana dengan anak saya?” soal En. Razul.

“Untuk sementara waktu, saya nasihatkan supaya encik bawa balik dulu anak encik. Biarkan dia berehat dan tenang dalam tempoh beberapa hari ni. Selebihnya, kami akan siasat apa yang sebenarnya berlaku malam tu,” terang Cikgu Nadri.

“Baik cikgu. Kalau itu kata cikgu, saya ikut saja,” balas En. Razul.

Ternyata pagi itu bukan hari biasa buat Cikgu Nadri bahkan Zahid sendiri. Tidak pernah selama ini Zahid akan berhadapan dengan kes sebegitu. Bagi Cikgu Nadri, itulah situasi yang sukar untuk diharunginya. Pengalaman baru buat kedua-dua mereka.

“Cikgu panggil Farhan sekarang,” arah Cikgu Nadri kepada Zahid.

Farhan, merupakan rakan sekelas Farah.  Berbeza dengan perwatakan Farah, Farhan dilihat lebih petah berbicara. Di kelas, Farhan rajin bertanya soalan. Di luar kelas pula, Farhan sangat ramah dengan para guru. Di sekolah, semua pasti mengenali Farhan. Amat disenangi semua. Maka saat, itu kehairanan sekali lagi melanda.

“Mengapa pula sebaik Farhan itu lakukan kesalahan?” bisik Zahid dalam hatinya.

Farhan dibawa ke bilik Cikgu Nadri. Tanpa berlengah, Cikgu Nadri meminta Farhan untuk duduk di kerusi di penjuru bilik itu; kerusi yang sama diduduki Farah sebelumnya. Lantas sesi soal jawab bermula. Zahid hanya menjadi pemerhati.

“Saya nak tanya kamu, semalam ada tak kamu curi-curi keluar dari asrama?” soal Cikgu Nadri dalam nada tegas.

“Err... saya... saya...” Farhan teragak-agak untuk menjawabnya.

“Ada keluar atau tak?” soal Cikgu Nadri sekali lagi. Kali ini nadanya lebih keras.

“Saya... saya...” Farhan masih lagi tersekat-sekat untuk berbicara.

Lantas Zahid mengambil alih sesi soal jawab itu. Cikgu Nadri memberi laluan buatnya.

“Farhan, saya tanya baik-baik ni... malam semalam ada kamu keluar dari asrama?” soal Zahid lebih tenang tuturnya.

Kelihatan Farhan sedikit tenang dengan pertanyaan itu. Suara Zahid dilihat lebih membuatkannya berani untuk bersuara. Barangkali disebabkan perwatakan Zahid yang mesra pelajar, maka Farhan dilihat lebih selesa untuk bercakap dengan Zahid.

“Saya minta maaf cikgu. Memang salah saya...” luah Farhan. Pandangannya ditundukkan perlahan-lahan menyatakan kekesalannya. “Saya yang bersalah dalam hal ni...”

Cikgu Nadri menghampiri Farhan menyambung pula sesi soal jawab yang dikendalikan Zahid sebelumnya.

“Jadi, kamu mengaku kamu ada jumpa Farah malam tu?” soal Cikgu Nadri dalam nada yang lebih tenang barangkali cuba mengikut cara Zahid menyoal Farhan sebelumnya.

“Farah?” soal Farhan terkejut.

“Kamu ada jumpa atau tak?” soal Cikgu Nadri sekali lagi.

Sekali lagi kelihatan Farhan seperti terkelu lidah buat seketika. Teragak-agak Farhan untuk menjawab pertanyaan itu. Farhan dilihat termenung seketika cuba memikirkan jawapan yang akan diberi.

“Kami cuma nak tahu saja. Kalau kamu tak jujur, Allah tahu Farhan..” pujuk Zahid mencelah.

“Ya. Memang saya ada jumpa Farah malam tu...” balas Farhan. “Maafkan saya cikgu. Hukumlah saya. Memang saya yang bersalah...”

Jawapan yang diberikan Farhan itu menjawab persoalan yang timbul. Lantas tindakan seterusnya, Farhan digantung dari asrama. Namun, sesi persekolahannya berlangsung seperti biasa kerana tarikh SPM semakin menghampiri.

Kisah Farah dan Farhan itu merupakan sisi pertama Zahid melalui masalah disiplin pelajar. Memang lumrah seorang guru, tatkala berhadapan dengan pelbagai gelagat pelajar, maka pasti banyak juga masalah yang bakal dilalui. Namun bagi kisah dua pelajarnya itu, adalah sesuatu yang tak dijangka bahawa pelajar sesenyap Farah dan pelajar sebaik Farhan mampu melakukan perbuatan sedemikian. Malah, lebih menambah kekecewaannya tatkala perbuatan itu dilakukan di bulan Ramadan.

Mungkin itu yang bermain-main di fikiran Zahid apabila menjamah sedikit makanan untuk berbuka puasa. Detik di bilik Cikgu Nadri itu ternyata membuka perspektif baru bagi Zahid. Kadangkala, yang senyap itulah akan mencetuskan masalah.

Hari-hari berikutnya, Zahid seperti biasa meneruskan tugas hariannya di sekolah. Namun, sejak peristiwa di bilik Cikgu Nadri itu, Farah masih belum menghadirkan diri ke sekolah. Bagi Farhan pula, pelajar kesayangannya itu dilihat lebih senyap dan tidak banyak berbicara selepas kejadian itu.

“Cikgu rasa betul-betul mereka berkhalwat malam tu?” soal Zahid tatkala berjumpa Cikgu Nadri di pejabat sekolah.

“Saya pun tak pasti. Kita tak ada saksi. Kalau ada pun, saksinya sendiri tak pasti siapa lelaki yang berjumpa Farah tu. Tapi, Farhan dah mengaku. Itu sajalah yang boleh kita tahu...” balas Cikgu Nadri.

“Tapi, saya rasa agak pelik sebab Farhan semudah itu boleh mengaku. Kebiasaan kalau yang bersalah, selagi mampu mereka akan nafikan kesalahannya. Tapi Farhan sebaliknya,” kata Zahid.

“Farhan pelajar yang baik. Mungkin dia betul-betul rasa bersalah. Mungkin sebab tu dia mengaku,” jawab Cikgu Nadri.

“Entahlah cikgu. Tapi persoalannya masih kekal misteri. Macam ada yang tak kena saya rasa...”

“Kita tak boleh buat apa-apa. Tapi yang pasti, memang mereka lakukan kesalahan sebab keluar dari asrama pada waktu larangan,” balas Cikgu Nadri. “Dari kesalahan itu, maka kita beri hukuman”

Kisah Farah dan Farhan itu hanya berlegar dalam lingkungan pihak atasan sahaja. Sebolehnya, semua yang terjadi itu dirahsiakan dari umum. Itulah sebaik-baiknya supaya Farhan dan Farah tidak berada dalam keadaan tertekan di sekolah.

Namun, berminggu-minggu berlalu, dan Farah masih lagi tidak hadir ke sekolah. Ramai yang tertanya-tanya malah ada juga yang membuat pelbagai andaian. Di sebalik ketidakhadiran itu, Zahid merupakan individu yang paling risau dengan Farah.

Perkara itu dinyatakan kepada Cikgu Nadri. Maka perbincangan diaturkan bersama Pengetua. Turut serta dalam perbincangan itu ialah guru kaunseling, Cikgu Adam. Zahid juga turut berada dalam perbincangan itu, selaku guru kelas Farah.

Di akhir perbincangan, maka keputusan dibuat supaya Cikgu Adam bersama Zahid pergi melawat Farah di rumahnya. Tujuannya hanyalah untuk mengetahui keadaan sebenar Farah. Cuba mengetahui apa yang berlaku sebenarnya.

“Maafkan saya cikgu. Bukan saya yang menghalang. Tapi anak saya yang tak mahu datang sekolah,” terang En. Razul sewaktu kunjungan Cikgu Adam dan Zahid ke rumahnya.

“Tapi kenapa pula?” soal Zahid mencari jawapan.

“Beginilah En.Razul,” Cikgu Adam memotong bicara. “Cubalah encik pujuk anak encik. Tak masuk kelas pun tak apa. Bawa dia ke bilik kaunseling. Sebab saya rasa, mungkin ada sesuatu yang kita tak tahu tapi cuba disorokkan anak encik”

“Insya-Allah. Saya cuba...” balas En. Razul.

Kunjungan itu tidak mempertemukan mereka dengan Farah  kerana hakikatnya Farah di waktu itu berada di kampung halaman. Menurut En. Razul, Farah mahu menenangkan diri. Namun di sudut fikiran Zahid, sesuatu yang pelik dirasakannya.

“Saya rasa macam ada tak kena...” luah Zahid sewaktu perjalanan pulang semula ke sekolah bersama-sama Cikgu Adam.

“Saya pun rasa macam tu juga...” balas Cikgu Adam. “Agak pelik pula, kenapa sampai Farah nak bawa diri pulang ke kampung? Bukannya siapa yang tahu pun kesalahannya tu..”

“Saya rasa, kes Farah ni masih belum selesai. Mungkin ada lagi cerita yang kita tak tahu terjadi pada malam Farah ditangkap tu,” kata Zahid.

“Mungkin Farhan tahu cerita sebenarnya?” Cikgu Adam mencetuskan lagi persoalan.

Betitik pada persoalan itulah, maka setibanya di sekolah, Zahid terus menuju ke kelas. Farhan dipanggil sekali lagi dan terus dibawa ke bilik kaunseling. Cikgu Adam telah menanti untuk meneruskan sesi soal jawab, cuba merungkaikan persoalan yang kelihatan masih dibelenggu misteri. Farhan hanya menurut sahaja, terus mengikut Zahid menuju ke bilik kaunseling itu. Maka setibanya di sana, soalan mula diajukan kepadanya.

“Kamu memang jujur dengan apa yang kamu cakap pada saya dulu?” soal Zahid kepada Farhan.

“Err... cakap pasal apa cikgu?” soal Farhan gugup.

“Betul malam tu kamu jumpa Farah?” soal Zahid.

“Betul cikgu.. memang saya tak tipu cikgu,” jawab Farhan. “Memang itulah yang jadi malam tu. Memang saya jumpa Farah”

Cikgu Adam mencelah.

“Tapi... kenapa kamu jumpa Farah malam tu?” soal Cikgu Adam.

“Saya.... saya...” Farhan tergagap-gagap. “Saya.... memang jumpa Farah. Memang itu yang berlaku malam tu,” jelas Farhan tidak menjawab pertanyaan Cikgu Adam itu.

Zahid dan Cikgu Adam kebuntuan. Ternyata jawapan yang diberikan Farhan tidak banyak membantu untuk merungkai persoalan yang tercetus itu.

“Boleh kamu cerita sepenuhnya apa yang berlaku malam tu?” soal Cikgu Adam.

“Saya rasa apa yang saya cerita dulu dah cukup. Itulah yang berlaku. Saya jumpa Farah, kemudian datang pengawal keselamatan, saya lari tapi Farah tak sempat dan dia ditangkap. Itulah yang berlaku cikgu,” terang Farhan.

“Baiklah kalau kamu kata begitu. Kamu boleh balik ke kelas semula,” kata Cikgu Adam.

Persoalan masih tak terjawab. Farhan masih kekal dengan kisah yang diceritakan sebelum ini.  Tiada apa yang mampu dilakukan buat Zahid dan Cikgu Adam. Mungkin perlu diusahakan dengan cara lain bagi merungkai kisah sebenar yang berlaku.

Setiap hari, Zahid pasti menanti kehadiran Farah ke sekolah. Namun setiap hari itu jugalah, Zahid akan menanda kehadiran kelasnya, dan Farah masih tetap tidak hadir. Hari terus berlalu, dan penantian itu masih berterusan. Meja Farah di kelas masih memperlihatkan kekosongan. Kekurangan dirasakan Zahid tatkala memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggerisnya di kelas itu.

Hari Rabu, di awal pagi, maka fokus utama Zahid untuk kelas itu adalah lebih tertumpu kepada sesi menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks. Seperti kebiasaan, andai di awal pagi itu dimulakan dengan pengajaran panjang mengenai tatabahasa mahupun sesi pemahaman sastera, maka pasti ramai pelajar akan tersungkur tidur melayan rasa mengantuk. Disebabkan itu, sekiranya kelas di awal pagi, maka Zahid lebih banyak memberi tumpuan terhadap sesi menjawab soalan berbanding pengajaran. Itulah cara Zahid di kelasnya.

Namun, di pertengahan sesi kelas itu, pintu diketuk. Seorang pelajar masuk ke kelas dan berjumpa Zahid.

“Cikgu, pengetua nak jumpa cikgu di biliknya sekarang,” kata pelajar itu.

Zahid terus bergegas menuju ke bilik pengetua. Kehairanan melanda kerana amat jarang sekali Haji Mahadi memanggilnya ke pejabat. Barangkali sesuatu yang cukup penting, maka itu fikiran Zahid.

“Cikgu, hari ni kita kena selesaikan satu masalah,” bicara Haji Mahadi, pengetua sekolah itu sebaik Zahid tiba di biliknya.

“Apa yang perlu diselesaikan? Apa masalahnya?” soal Zahid hairan.

Pagi itu, kelibat En. Razul sekali lagi muncul di sekolah. Namun kisahnya berbeza kerana pertemuan kali ini berlangsung di bilik pengetua. Kejutan juga diterima tatkala melihat kelibat Farah yang sekian lama tidak hadir ke sekolah. Turut sama berada di bilik itu ialah Cikgu Nadri dan Cikgu Adam.

Zahid masih terus berdiri. Haji Mahadi terus berada di kerusinya. Cikgu Adam dan Cikgu Nadri pula duduk di kerusi di hadapan meja pengetua. En. Razul dan anaknya pula duduk di sofa di penjuru bilik itu.

“Cikgu, saya minta maaf kalau anak saya banyak susahkan cikgu...” luah En. Razul. “Bukan saya tak ajar, tapi mungkin belum cukup didikan saya...”

Zahid masih dilanda kehairanan. Kurang mengerti dengan kata-kata En. Razul itu. Malah kurang faham tujuannya dipanggil ke bilik itu.

“Saya... saya tak faham...” kata Zahid.

En. Razul membisu seketika. Suasana di bilik itu sunyi seketika. Haji Mahadi, Cikgu Nadri, dan Cikgu Adam pula hanya menjadi pemerhati. Memberi ruang buat Zahid dan En. Razul berbicara.

“Macam ni cikgu...” En. Razul menarik nafas sedalam-dalamnya. “Sebenarnya.... anak saya dah mengandung cikgu... dia dah mengandung...” luah En. Razul. Perkhabaran itu ternyata cukup berat untuk diluahkannya.

“Ya Allah....”

Zahid ternyata terkejut. Perkhabaran yang tak disangka itu barangkali cukup menngecewakan sehingga Zahid terus terduduk di atas kerusi.

“Sekarang ni... saya cuma nak tau siapa yang bertanggungjawab. Itu saja,” kata En. Razul.

Maka tatkala itu, nama Farhan terlintas di fikiran Zahid. Kisah kes Farhan dan Farah muncul semula saat itu. Persoalan baru muncul. Lantas sepantas itu juga Zahid keluar dari bilik pengetua dan menuju ke kelas. Farhan dipanggil dan dibawa ke bilik pengetua.

Namun setibanya di bilik itu, tanpa diduga, En. Razul terus menampar Farhan. Kemarahan tergambar di wajahnya. Barangkali geram, tangannya digenggam dan cuba menumbuk Farhan. Namun tindakan itu berjaya dihalang Zahid.

“Sabar encik!”

“Sabar?” soal En. Razul. “Ayah mana yang boleh sabar kalau anaknya mengandung tak berbapa?”

“Farah mengandung?” soal Farhan terkejut. Secara spontan Farhan bersuara tatkala mendengar perkhabaran mengenai rakan sekelasnya itu.

Maka sepantas itu juga Haji Mahadi masuk campur. Ditenangkan En. Razul dari amarahnya. Tatkala keadaan kembali tenang, maka situasi tertumpu pula pada Farhan. Masing-masing mengharapkan agar persoalan yang berlegar-legar itu bakal terjawab dengan kehadiran Farhan.

“Apa hubungan kamu dengan Farah?” soal Cikgu Adam mengambil alih pula sesi soal jawab di bilik itu.

“Saya rakan sekelasnya..” balas Farhan ringkas.

“Bohong!” En. Razul sekali lagi meluahkan amarahnya. “Kalau kawan sekelas, kenapa sampai nak berjumpa malam-malam?” soalnya kemudian.

“Ya, memang saya ada jumpa Farah malam tu... Tapi...”

“Tapi?” soal Cikgu Adam.

Farhan kelihatan agak berat untuk berbicara. Seolah-olah dilanda kekeluan.

“Kenapa Farhan? Apa yang kamu sembunyikan?” soal pula Tuan Pengetua, Haji Mahadi.

“Apa yang berlaku sebenarnya malam tu Farhan?” soal Zahid pula.

Soalan yang bertubi-tubi akhirnya melemahkan Farhan. Kekeluan yang melanda semakin lama semakin menghilang. Maka sedikit demi sedikit, Farhan kembali bersuara.

“Sebenarnya... kalau saya cakap mungkin semua tak akan percaya,” kata Farhan.

“Kalau apa yang kamu cakap itu kebenaran, sepahit mana pun kamu perlu nyatakan,” kata Haji Mahadi cuba memujuk Farhan.

“Ceritakan apa yang berlaku sebenarnya,” pujuk Cikgu Adam pula.

“Sebenarnya, memang malam tu saya jumpa Farah,” terang Farhan lebih tenang. “Tapi bukan saya jumpa sebab nak buat tak senonoh dengannya. Kami tak pernah berjanji pun malam tu nak berjumpa”

“Jadi, kenapa berjumpa kalau tak berjanji?” soal Cikgu Adam.

“Saya cuba nak halang Farah dari jumpa seseorang,” jawab Farhan.

“Nak jumpa siapa?”

“Cikgu Nadri...” balas Farhan terketar-ketar sedikit ketakutan.

“Cikgu Nadri?” soal Cikgu Adam kehairanan. Haji Mahadi juga turut dilanda persoalan. Pada waktu itu jugalah, riak wajah Cikgu Nadri berubah serta-merta. Seolah-olah dilanda kejutan yang terbesar buatnya.

Maka Zahid mula merasakan sesuatu yang tidak kena lantas terus menyuarakan cadangan kepada Haji Mahadi.

“Cikgu, boleh saya bercakap dengan Farhan di tempat lain?” tanya Zahid meminta izin. Haji Mahadi mengangguk tanda setuju.

Farhan kemudian dibawa menuju ke bilik kaunseling di tingkat atas bangunan. Lantas tanpa membuang masa, Zahid terus berbicara dengan Farhan bersendirian.

“Apa maksud kamu Farah nak jumpa Cikgu Nadri?” soal Zahid ingin tahu.

“Sebenarnya cikgu, Farah ada hubungan dengan Cikgu Nadri...”

Riak wajah Zahid berubah serta-merta. Kejutan dirasakannya.

“Apa betul kamu cakap ni? Ini satu tuduhan berat. Jangan kamu memandai-mandai buat cerita,” bicara Zahid.

“Cikgu, saya kenal siapa Cikgu Nadri yang sebenarnya...”

Maka, satu persatu rahsia dibuka Farhan. Malam kejadian itu, Farhan terlihat kelibat Farah curi-curi keluar dari bangunan asrama untuk menuju ke satu destinasi yang tak diketahui. Disebabkan risau akan keselamatan Farah, maka Farhan bergegas keluar dan mengikut gerak-gerinya. Lantas Farhan bertemu Farah di pondok menunggu bas di celah-celah rimbunan pepohon angsana. Farhan cuba menghalang Farah dari meneruskan hasratnya untuk keluar dari asrama malam itu. Di saat itulah, maka Farah disergah pengawal keselamatan yang membuat rondaan. Farah tertangkap, namun Farhan sempat melarikan diri.

“Jadi, bukan salah kamu?” soal Zahid.

Farhan hanya mengangguk.

“Tapi kenapa kamu tak ceritakan semuanya sebelum ni?” soal Zahid.

“Cikgu... kalau saya cerita semua ni dalam bilik Cikgu Nadri.... di hadapannya... saya tak fikir itu satu tindakan yang bijak,” balas Farhan. “Sebab semua yang berlaku ni berpunca dari Cikgu Nadri sendiri!”

“Kamu ada bukti?” soal Zahid.

“Buktinya mungkin susah saya nak tunjukkan. Tapi saksinya banyak,” jawab Farhan.

Kisahnya, Cikgu Nadri bukan seperti yang disangka. Kehadirannya ke sekolah itu baru sahaja menjengah angka setahun empat bulan. Namun, kisah sebelum berkhidmat di sekolah itu yang lebih menarik perhatian. Tatkala itu, punca sebenar pertukaran Cikgu Nadri dari sekolah lama ke sekolah baru diketahui Zahid. Akibat kesalahan yang hampir sama, menjalin hubungan dengan pelajar sekolah, maka Cikgu Nadri ditukarkan pula ke sekolah itu.

“Terlalu banyak kisah yang ramai tak tahu cikgu. Tanyalah pada mana-mana pelajar perempuan sekolah ni. Mungkin ada yang pernah menjadi mangsanya,” terang Farhan.

“Mangsa?”

Dalam diam tanpa diketahui ramai, Cikgu Nadri musang berbulu ayam. Menggunakan medium media sosial sebagai batu loncatan untuk mengambil kesempatan. Mengganggu pelajar dengan ayat-ayat puitis, cuba memancing untuk bermain cinta. Mesej-mesejnya penuh kejutan, sehingga melarat ke arah baur kelucahan. Situasi ini berterusan namun tiada siapa yang berani menyuarakan aduan.

“Kami tak berani nak adukan perkara ni. Sebab kami takut tak ada siapa yang akan percaya...” kata Farhan.

Perkhabaran itu memberi satu sisi baru Zahid terhadap Cikgu Nadri. Walaupun sukar untuk dipercayai, namun itulah realiti.

“Apabila tembelang pecah, sekelip mata kepercayaan akan hilang,” luah Zahid.

Cikgu Nadri orangnya dihormati. Dilihat warak dalam perwatakan, maka kebanyakan cikgu menghormatinya. Masih bujang di lewat usia, dia seringkali akan berjemaah di surau sekiranya masuk waktu solat, malah ada kalanya menggerakkan sendiri majlis-majlis ilmu untuk pengisian rohani pelajar. Latar belakangnya kuat, kerana Cikgu Nadri anak bongsu Haji Zaki, guru agama yang sangat dihormati di kampungnya. Maka, tatkala perkara yang berkaitan dengan hal-hal keagamaan, kepada Cikgu Nadri tempat dirujuki. Imejnya itu ternyata menjadi contoh buat para pelajar dan guru.

Mendengar kebenaran yang disampaikan Farhan itu, maka Zahid terus menuju kembali ke bilik pengetua. Farhan pula pada yang sama diminta untuk terus berada di bilik kaunseling. Perjumpaan dua mata berlangsung di antara Zahid dan Haji Mahadi. Cikgu Adam, En. Razul, Farah, dan Cikgu Nadri yang berada di bilik pengetua diminta untuk menunggu di bilik tetamu pejabat sekolah.

Di pertemuan itu, maka satu demi satu kisah yang diceritakan Farhan sebelumnya itu disampaikan pula kepada pengetua. Haji Mahadi ternyata terkejut dan seakan tidak percaya dengan perkhabaran itu. Namun walaupun sukar dipercayai, tindakan berikut kemudian diatur. Farah dibawa menuju ke bilik kaunseling ditemani Cikgu Adam. Setibanya di bilik itu, Farah dibawa berjumpa dengan Cikgu Rohani, guru kaunseling kedua sekolah untuk menerima sesi kaunseling. Dari sesi kaunseling itulah, maka Farah membuka cerita sebenar.

“Apa kisahnya?” soal Zahid kepada Cikgu Rohani sebaik tamat sesi kaunseling tersebut.

“Kisahnya memang bukan seperti yang kita sangka...”

Farah mengaku mempunyai hubungan dengan Cikgu Nadri. Semuanya bermula tatkala Farah berada di tingkatan 4, dan Farah mula tinggal di asrama sekolah. Di awalnya, Cikgu Nadri sangat mengambil berat dan senantiasa prihatin dengan masalah yang dihadapinya. Namun, lama kelamaan hubungan lebih intim terjalin. Di pengakhirannya, hubungan tersebut berlanjutan sehingga Farah terlanjur dengan Cikgu Nadri.

Persoalan telah terjawab.

Menjelang tengah hari, sebuah kereta polis tiba di perkarangan sekolah. Cikgu Nadri dibawa ke balai polis untuk siasatan lanjut. Kisah yang terjadi itu tersebar dengan begitu cepat di sekolah. Malah menjadi tajuk perbualan utama untuk beberapa minggu berikutnya.

Bagi Zahid, situasi yang dihadapinya adalah di luar dari kewarasan fikirannya. Tanpa disangka, Cikgu Nadri yang dihormatinya itu punyai tembelang yang telah lama disembunyikan. Kisah itu berlalu hari demi hari, menjadi pengajaran buat mereka yang lain. Selepas kejadian itu, Farah tidak pernah lagi hadir ke sekolah. Dikhabarkan juga, keluarganya telah berpindah ke tempat lain, tidak diketahui oleh sesiapa.

Sementara itu, Farhan masih kekal di sekolah itu. Meneruskan sesi pengajiannya hinggalah menjelang peperiksaan SPM. Di sebalik kisah yang terjadi itu, Farhan akhirnya berjaya dalam SPM dan kemudiannya ditawarkan untuk menyambung pengajian di luar negara.

“Sampai sekarang, Cikgu Zahid tu masih mengajar di sekolah yang sama. Hampir 15 tahun, tapi masih tetap sama macam dulu,” terang Haji Midin menamatkan penceritaannya di warung itu.

“Tapi, apa yang terjadi pada Cikgu Nadri tu?” soal Azrul salah seorang pelajar universiti yang singgah di warung Haji Midin itu.

“Dia didapati bersalah atas tuduhan merogol Farah. Dikenakan hukuman penjara dengan sebatan,” balas Haji Midin. “Perkhidmatannya sebagai guru pun ditamatkan serta-merta”

“Jadi, di mana Cikgu Nadri sekarang?” soal Azrul. “Masih di penjara lagi?”

“Dia dah pun dibebaskan tahun lalu,” balas Haji Midin.

Bagi generasi muda yang menetap di kampung, tiada siapa yang tahu akan kelibat Cikgu Nadri di kampung itu. Namun bagi kebanyakan orang lama di kampung itu, segalanya masih tetap segar di ingatan mereka. Tatkala Cikgu Nadri didapati bersalah dan dijatuhi hukuman, maka seluruh kampung dilanda kejutan. Haji Zaki paling terkesan dengan situasi yang terjadi sehingga jatuh sakit tak lama kemudian. Di akhirnya, Haji Zaki meninggal tatkala anaknya itu masih lagi menerima hukuman di penjara.

“Bila dibebebaskan, semua ahli keluarga arwah Haji Zaki bersetuju supaya diberikan sebidang tanah di hujung kampung tu untuk Cikgu Nadri. Dibina sebuah pondok kecil di situ untuk Cikgu Nadri tinggal,” terang Haji Midin.

 Tiada siapa yang mengunjungi Cikgu Nadri di pondok itu. Hanya sekali-sekala adik perempuannya,  Aminah datang menjenguk untuk bertanya khabar. Rata-rata ahli keluarga arwah Haji Zaki malu dengan apa yang berlaku. Maka itulah kisahnya, tatkala ada yang melihat pondok kecil di hujung kampung itu. Di sebalik pondok kecil itu tersembunyi sebuah kisah yang tak ramai ketahui. Kisah itu semakin lama semakin dilupakan tatkala masa berlalu dengan pantas.

“Jadi, di mana pula Cikgu Zahid sekarang?” soal Azrul.

Seperti kebiasaan rutin harian, maka Zahid pasti akan singgah ke warung Haji Midin selepas tamat sesi persekolahan. Umurnya kini di awal 40-an, dan masih tetap mengajar di sekolah yang sama. Zahid ternyata semakin selesa menetap di kampung itu. Di kampung itulah dia membesarkan anak-anaknya. Bahagia di samping isterinya, maka kini anak sulungnya baru sahaja memasuki  tingkatan satu di sebuah sekolah berasrama penuh.

Seperti biasa juga, Zahid akan pulang ke rumah setiap hari. Setiap hari itu jugalah dia akan disambut dengan senyuman manis isterinya. Walaupun telah hampir 15 tahun mendirikan rumah tangga, bahagianya tetap sama.

“Apa khabar isteri abang hari ni?” soal Zahid sebaik tiba di rumah. “Apa khabar Thahirah?”

“Semanis senyuman seindah kata-kata. Setiap isteri kewajipannya adalah untuk menyambut suaminya pulang bekerja,” balas Thahirah mencium tangan suaminya.  “Jom kita makan. Anak-anak dah lama tunggu”

Thahirah dan Zahid mencipta satu sisi kebahagiaan. Bermula dengan satu persoalan satu ketika dahulu, kini mereka bahagia bersama tiga orang anak kesayangannya. Moga terus melakar keindahan untuk hari-hari mendatang. Walau apa pun cabaran dan dugaan, moga mereka kekal hingga ke akhir hayatnya.

Bagi Cikgu Nadri, hari-harinya kini hanya dihabiskan di pondok kecil itu. Menghabiskan sisa-sisa kehidupan bersendirian tatkala tiada siapa yang mengambil peduli. Itulah hukuman dunia, mula dirasakan buat yang bersalah.

“Tugas sebagai guru adalah satu amanah. Amanah yang dipegang bukan sesuatu yang ringan dan mudah. Kalau tak amanah dalam tugasnya, maka itulah yang melahirkan cikgu musang berjanggut,” bicara Zahid di satu petang menikmati hidangan teh bersama Thahirah.

“Moga menjadi satu pengajaran untuk kita semua,” kataThahirah menutup kisah. Mungkin itu penamatnya, namun buat mereka, pasti akan ada kisah-kisah yang bakal dikongsikan satu masa nanti.





*Perkataan "Sizura" dibentuk dari perkataan Bahasa Inggeris "Caesura" yang membawa maksud: berhenti sebentar dan masa antara dua peristiwa atau tindakan.





 

(Sebuah lagi cerpen hasil nukilan: Muhammad Yazid Rosly )
 
 
 
 
 
 
Cerpen ini ditujukan khas kepada Siti Aisyah Shamsudin. Terima kasih kerana terus mencipta hari-hari indah setiap hari. Terima kasih kerana menjadi sebahagian dari kehidupan yang bahagia.
 
Turut ditujukan kepada: Farhana, Hamidah, Zaimah dan kesemua pembaca setia blog ini. 








3 ulasan :

Tanpa Nama berkata...

Sangat menarik kisahnya. Memang tak jangka penyudahnya begitu. Susunan cerita juga teratur dan menarik. Tahniah!

Nor Farhana Ahmad berkata...

Pertama sekali nampak "sizura" tuh macam confuse sekejap,x boleh relate mcm nama jepun n musang berjanggut. Ingatkan cerita zaman dulu-dulu, zaman perang ke apa kn?
Bila dah baca tuh, wow! it's not! haha! I was fooled by the title!
Story well developed, I enjoy reading it :-)

Muhammad Yazid Rosly berkata...

Oh haha. Sizura tu maksudnya masa di antara dua peristiwa. Kalau perasan dalam cerita ni, waktu Zahid bawa Farhan ke bilik kaunseling dari bilik pengetua tu jadi titik penting untuk mendedahkan perangai sebenar 'musang berjanggut' Cikgu Nadri. Jadi detik tu dikira sebagai 'Caesura' So, gabungkan dua istilah ini, maka jadilah "Sizura Musang Berjanggut"