Khamis, 28 Julai 2011

Pagi Khamis: Dia peluk, dia cium, kita tegur, dia ugut balik.....






Pagi Khamis kali ini menjadi hari Khamis terakhir saya bersarapan sebelum Ramadhan menjelma. Menikmati hidangan nasi lemak di sebuah restoran di Kamunting, maka netbook saya dibuka sebentar sekadar menghabiskan masa yang terluang. Kebetulan, sepasang kekasih (mungkin, jika dilihat pada 'perlakuan' mereka kelihatan seperti pasangan kekasih) duduk di sebelah meja saya.

Fikiran saya terlintas kembali terhadap peristiwa yang berlaku beberapa minggu sebelum itu. Kisah saya bersantai seketika selepas berjoging di petang hari di Taman Tasik Taiping segar kembali di ingatan. Kisahnya hampir sama, apabila saya berehat seketika di kerusi batu, dan di sebelah kerusi batu itu, sepasang kekasih kelihatan hangat bermadu asmara. Jika pasangan itu bukan Islam, saya buat tak peduli. Tapi bila si perempuan bertudung litup, manakala si lelaki kurus kering dengan kulit sawa matang saya lihat di sebelah, maka mata saya menjadi tertarik.

"Dah macam filem Hollywood gayannya," bisik saya.

Mula-mula saya melihat mereka berpegangan tangan. Tak mengapalah, masih boleh dimaafkan...

Tak lama selepas itu, tangan si lelaki mula merayap-rayap ke tubuh si wanita. Mula-mula pegang pehanya, tak lama selepas itu makin merayap sampai ke bahagian atas. Perlahan-lahan kemudian, tangannya menghampiri bahagian dada pula. Lepas tu, faham-faham sajalah apa yang diperlakukan si lelaki pada si wanita itu.

Pencabulan di depan mata saya, dengan si lelaki seronok sakan memegangnya, dan si wanita pula kelihatan keseronokan dalam senyuman.

Maka, darah saya mula menyirap. Namun, saya sekadar diam memerhatikan lagi gelagat mereka.

Tak lama kemudian, si lelaki menggenggam tangan si perempuan. Perlahan-lahan diciumnya tangan si perempuan itu beberapa kali. Tersenyum dan tersengih, dan gayanya tak ubah macam 'sengih beruk diberikan pisang'. Kisah seterusnya, si lelaki itu merangkul si perempuan. Dipeluk pula si perempuan itu.

Tak cukup dengan itu, babak seterusnya ditonton lagi. Dicium pula pipi si perempuan itu.

Nah, saya bingkas bangun.

"Minta maaf. Boleh tak kamu berdua berkelakuan sopan sikit?" saya bersuara.

Pasangan 'kera' ini terkejut 'beruk'. Muka seakan menahan marah, terutama si lelaki itu. Lantas tak lama kemudian si lelaki itu bersuara.

"Apa hal nak sibuk-sibuk hal orang ni?" soalnya kasar.

"Sibuk? Buat maksiat depan orang ramai, takkan saya tak tegur kot?" soal saya agak marah.

"Lantak kami lah nak buat apa. Ko buat hal ko. Aku nak buat apa lantaklah. Bukan kacau ko pun!"

"Perlakuan kamu kurang sopan, dan itu tanggungjawab saya nak tegur kamu," saya membalas.

"Jangan sampai aku panggil geng aku. Aku banyak contact. Sekali aku panggil geng-geng aku, mati diorang kerjakan ko!" ugut si lelaki itu.

Masyaallah. Berani sungguh beri ugutan sebegitu. Saya tak pasti geng apakah yang dimaksudkannya, namun melihat dari gaya percakapan yang kurang ajar itu, saya pasti dia ini mungkin bergaul dengan kumpulan samseng.

"Hah, panggil geng-geng kamu tu kat Padang Masyar nanti. Suruh geng kamu tu jawab depan Allah dengan maksiat yang kamu lakukan ni. Saya pasti, geng kamu tu boleh tolong kamu masa tu" saya membalas dengan kata-kata sarcastic.

Saya terus tinggalkan tempat tersebut dengan rasa hati yang sedikit marah. Kecewa dibuatnya, bercampur sedih. Menegur maksiat, namun dibalas dengan herdikan diikuti sebuah ugutan. Fikiran terus melayang sewaktu memandu pulang ke rumah.

Sedih dibuatnya. Mengapa?

Pasangan yang saya tegur itu merupakan remaja sekolah. Melihat dari susuk tubuh mereka sahaja, saya memang tahu mereka berdua ini mungkin dalam lingkungan 14 atau 15 tahun. Namun perlakuan sumbang seperti itu telah dilakukan pada usia mudanya, dan dengan berani pula dilakukan di khalayak umum.

Tambah menyedihkan, budi bahasa si lelaki itu sangatlah kurang ajar. Bercakap dengan saya yang lebih jauh tua darinya dalam nada yang sangat kasar, si lelaki ini ternyata langsung tidak mempunyai nilai hormat pada orang yang lebih berusia seperti saya.

Inilah barah sosial yang sedang melanda dalam masyarakat. Perlakuan sumbang mula bermaharajalela. Maksiat semakin banyak, dan bila ditegur, orang yang menegur itu diherdik kembali. Zaman semakin parah, kerana nilai agama semakin terhakis.

Saya tahu, punca semua ini terjadi dek nilai agama yang cetek dalam jiwa anak-anak muda kini. Perkara ini berlaku apabila tugas untuk menyemai agama dalam diri anak-anak diserahkan bulat-bulat kepada ustaz dan ustazah di sekolah. Hatta mendidik anak-anak membaca al-Quran pun, sesetengah ibu bapa menyerahkan tugas itu kepada golongan agama bulat-bulat.

Tak salah, tugas menyemai nilai agama itu diserahkan kepada yang lebih berilmu, namun pada masa yang sama, ibu bapa perlulah menjadi penyokong buat anak-anak. Jangan sampai, anak-anak hanya membaca al-Quran di pusat mengaji sahaja, dan bersolat hanya di surau dan masjid. Bila di rumah, anak-anak tak tergerak untuk melaksanakan tanggungjawab tuntutan agama dek mak dan ayahnya lara mengadap Akademi Fantasia dan Raja Lawak, sampaikan al-Quran langsung tak pernah dibaca, dan solat tak pernah dilaksanakan.

Agama tidak subur di rumah....

Siapa yang harus dipersalahkan?

Memang benar, sesetengah masalah mungkin berpunca dari salah remaja itu sendiri kerana sesetengah ibu bapa telah sebaik mungkin mencurahkan tenaga mendidik anak-anak mereka. Namun dalam satu sudut, jika dikaji lebih mendalam, maka akhirnya semua masalah yang melanda remaja itu akhirnya berpunca dari ibu bapa itu kembali.

Benarlah, tugas ibu bapa bukanlah mudah. Ramai yang berkata, perkahwinan itu sungguh indah. Namun, sedarlah, tanggungjawab selepas perkahwinan itu bukanlah semudah yang disangka terutama apabila lahir anak kemudian. Jika salah langkah, mungkin keturunan dengan segala macam masalah akan dilahirkan. Maka, jika mahu berkahwin, perkemaskan dahulu agama di jiwa, mantapkan sekukuhnya di dalam hati, dan jika benar-benar utuh, barulah teruskan niat itu.

"Alah, setakat pegang tangan je. Kami tak buat apa-apa..."

Fikir sendirilah jika diri itu cetek agama. Benda yang haram pun boleh jadi yang halal.


* "Pagi Khamis" adalah ruangan luahan pendek yang akan dipaparkan setiap pagi Khamis.



6 ulasan :

hoor al ain berkata...

apa pun tahniah sebab berani mencegah kemungkaran. dia nak dengar ke tidak, tu atas dia la.yg pntg kita wajib menegur. sekarang xramai lelaki yg sanggup menegur. mereka berpendapat, jangan jaga tepi kain org lain. tahniah!

Muhammad Yazid Rosly berkata...

alhamdulillah. allah masih masih beri kekuatan untuk menegur mereka. tapi, memang zaman sekarang sukar untuk mencegah kemungkaran.

akhir zaman, banyak barah sosial yang lahir.

hoor al ain berkata...

Allah menjadikan manusia akhir zaman itu hatinya keras seperti batu. alhamdulillah, allah telah menempatkan kita di tempat yg betul. menjadi guru ialah platform terbaik utk kita mendidik ank bangsa. insyaallah...

Muhammad Yazid Rosly berkata...

insyaallah.
menjadi guru zaman sekarang cabarannya sangat besar.
harap-harap sebagai guru, kita mampu merubah generasi akan datang.

Ahmad Zaki bin Mohd Hashim berkata...

aku ingat nak ambil lesen jadi JAIP la......Nampak je maksiat, senang sikit nak bertindak.

Muhammad Yazid Rosly berkata...

jom. kita apply sekali. bila ada kuasa, baru takut sikit kot diorang... :)