Selasa, 26 Julai 2011

Sembang-sembang Selasa: Menyelusuri perjalanan Yazid Rosly berdasarkan gambar...


Perjalanan seseorang pastinya punyai kisah tersendiri. Setiap orang punyai pengalaman yang pasti tidak sama. Semuanya telah ditentukan Maha Berkuasa.

Kali ini, Sembang-sembang Selasa saya gunakan untuk berkongsi sedikit coretan perjalanan kisah berdasarkan gambar-gambar di dalam album. Hakikatnya, jika mahu dikongsikan kesemua gambar tersebut, maka mungkin berjam-jam masa terpaksa dihabiskan untuk memuat naik gambar-gambar tersebut. Gambar yang dipaparkan ini hanya secebis sahaja daripada ratusan gambar yang saya simpan. Lagipun tak semua gambar dapat saya kongsikan kerana sesetengah gambar adalah terlalu peribadi untuk dikongsikan.

Sekadar berkongsi menyelusuri perjalanan perubahan wajah saya, dan bagaimana saya berubah dan membesar sehingga menjadi seperti yang kalian lihat hari ini. Gambar-gambar ini menceritakan pengalaman dan kenangan. 


Tahun 1990 (1 tahun)

Gambar ini adalah gambar terawal saya. Pada waktu ini, saya baru berusia 7 bulan. Mengikut kata mak, waktu ini saya baru sahaja nak belajar meniarap dan menyulur.

Inilah Hari Raya Puasa yang pertama saya sambut sebagai insan bernama manusia. Waktu ini, ayah baru sahaja pulang dari masjid selepas solat sunat hari raya dan kemudian terus mendukung saya.


Saya yang baru berusia beberapa bulan didukung mak, menghadiri majlis perkahwinan sepupu mak.

Bersama Tok Rahmah bersantai di bawah rumah menikmati angin petang

Saya baru belajar untuk berjalan. Setelah berjaya berdiri, mak dan ayah menggalakkan saya untuk duduk dalam kereta ini bagi melatih saya untuk berjalan.



Tahun 1991 (2 tahun)

Badan dah makin tembam, dan pada waktu ini, ayah bersantai di petang hari di kampung mak di Changkat Ibol, selepas penat memandu dari rumah kami pada waktu itu yang berada di Pantai Remis. 

Saya dan ayah menaiki feri menuju ke Pulau Pangkor. Dah boleh berdiri, tapi tak pandai berjalan lagi.

Arwah Pak Lang sedang menggunting rambut saya. Ayah membantu dengan memegang kemas saya. Mak kata, muka saya pucat ketakutan ketika digunting rambut.

Kucing gemuk di halaman rumah kampung mak saya. Sewaktu kecil, saya memang menyukai kucing.

Berposing di hadapan tangga utama rumah kampung mak. Kata mak, saya baru pandai berdiri. Maka sebab itu tangan sentiasa memegang pinggang sebab masih tak stabil lagi.


Tahun 1992 (3 tahun)

Wajah ceria mendapat basikal baru. Wajah ceria juga disebabkan baru berpindah ke rumah baru di Taiping. Waktu ini juga, adik saya Muhammad Izhar dilahirkan.

Tahun 1995 (6 tahun)

Hari sukan Tabika Kemas di Sekolah Kebangsaan Bukit Gantang. Saya memakai topi Petronas berwarna hitam di belakang rakan India yang tinggi itu.

Aksi mengumpul bola sambil berlari sewaktu hari sukan. Sekadar mendapat tempat ketiga.

Sambutan hari jadi di Tabika Kemas Taman Sungai Mas. Saya nombor dua dari kiri. Waktu ini mak berada di hospital kerana telah selamat melahirkan adik kedua saya, Muhammad Izwan Rosly.

Tahun 1997 (8 tahun)

Gambar kelas sewaktu di tahun 2, SK Pengkalan Aur, Taiping. Kelas ini ialah kelas 2.3 dan guru kelasnya ialah Cikgu Zaki (kini usahawan berjaya). Saya berada di barisan hadapan nombor pertama dari kanan.

Sambutan Hari Raya Aidilfitri tahun 1997. Barisan hadapan dari kiri: Izzati, Nur Uyun, Atikah
Barisan kedua dari kiri: Izhar (adik saya), Yazid (saya), arwah Fikri, Haris
Mereka ini ialah sepupu saya.

Tahun 1998 (9 tahun)
Kunjungan ke rumah saudara di Taman Lela. Saya berada di tengah, manakala adik saya Izhar duduk di sebelah ayah saya. Izwan pula duduk di atas riba mak.

Tahun 2000 (11 tahun)

Rombongan sekolah ke Pulau Langkawi. Gambar ini adalah ketika kunjungan ke rumah Mahsuri. (Pada waktu ini, kawasan rumah Mahsuri baru sahaja dalam proses naik taraf) Saya berada di barisan hadapan, nombor dua dari kanan.

Tahun 2001 (12 tahun)

Gambar diambil oleh seorang rakan sewaktu latihan sukan tahun 2001. Sebab itu saya berkaki ayam.

Semasa di tahun enam, saya merupakan Timbalan Ketua Pengawas. Saya telah dipilih untuk mengetuai perbarisan bagi kontinjen pengawas pada hari sukan tahun 2001. Gambar ini dirakam pada hari raptai. Sekadar memegang kayu bendera kerana bendera yang dicari hanya akan dapat digunakan pada hari sukan sebenar.

Perbarisan sebenar pada hari sukan tahun 2001. Saya memegang bendera mengetuai perbarisan bagi pengawas

Jamuan akhir tahun pengawas tahun 2001. Sampai sekarang saya hairan, kenapa saya pejam mata dalam gambar ini. Mungkin mengantuk kot...

Hujung tahun 2001, saya sekeluarga menghadiri majlis perkahwinan anak Tok Long Bai. Gambar ini diambil selepas kami selesai menikmati juadah. Saya sedang mendukung Ikhmal yang baru berusia 1 tahun, dan yang berdiri di kiri itu ialah Izwan, manakala di kanan itu ialah Izhar.

Tahun 2002 (13 tahun)

Memasuki alam awal remaja. Pada waktu ini, ayah menyambung pengajiannya di USM. Gambar ini dirakamkan di hadapan rumah sewa ayah di Pulau Pinang. Rumah sewa ayah terletak di Sungai Dua dan sangat dekat dengan kampus induk USM.

Bergambar bersama adik ketiga saya, Muhammad Ikhmal. Ikhmal baru berusia dua tahun. Kulitnya memang putih melepak macam kacang soya...


Tiga beradik di kawasan rehat Gurun arah utara. Pada waktu ini kami dalam perjalanan ke Pokok Sena, Kedah melawat rakan ayah saya. Dari kiri: Izhar, saya, dan Izwan

Di kawasan rehat Gurun arah utara. Dari kiri: Izhar, saya, dan Izwan.

Bergambar di Perlis ketika kunjungan ke rumah rakan ayah saya, Pak Cik Rashid.

Di kawasan sawah padi di Perlis pada waktu pagi.

Bergambar di atas jambatan

Gambar ini diambil sewaktu saya sekeluarga melawat Zoo Taiping. Pada waktu ini, Zoo Taiping masih belum mengalami proses pengubahsuaian besar-besaran. Dari kiri: saya, Izhar, dan mak.


Tahun 2003 (14 tahun)

Gambar diambil semasa waktu rehat. Airul Azlan rakan rapat saya mengambil gambar ini. Dirakamkan di tepi kolam SMK Dr. Burhanuddin. (kolam ini dah tiada sekarang)


Gambar kelas 201 (RK). Kelas Rancangan Khas ini merupakan kelas khas di bawah seliaan PPD Larut Matang dan Selama serta JPN. Hanya yang ditawarkan sahaja boleh masuk kelas ini. Barisan hadapan dari kiri: Azairi, Haziq, Fakhrul, Yazid (saya), Airul Azlan, Pn Rohani (Guru kelas), Ramizah, Iylia Nabilah, Fakira, Faiza, Nurul Amira

Khusyuk belajar di bilik studi di rumah. Saya di kiri, dan Izhar di kanan.

Tahun 2004 (15 tahun)

Gambar kelas 301 (RK). Tahun 2004 merupakan tahun gemilang saya. Barisan hadapan dari kiri: Hakimi, Taufiq, Faisal, Nurul Nadia, Pn Baishah (Guru Kelas), Sollehuddin, Firdaus, Yazid (saya), Fakhrul, Hafiz.

Gambar di hujung tahun 2004. Adrina baru berusia empat bulan. Kecil lagi adik bongsu saya ni. Gambar ini dirakam selepas mengambil keputusan PMR 2004. Kiranya, waktu ni, satu famili bergembira meraikan kejayaan saya.

Saya dan adik-adik. Adrina (Ann) dipegang saya, Aisyah, dipegang Izhar, dan Izwan pula sedang mengusik Ikhmal di belakang.

Bergambar di Taman Tasik Taiping bersama Aisyah yang baru berusia 2 tahun.

Dari kiri: Izwan, Aisyah, dan Ikhmal.

Tahun 2005 (16 tahun)

Berpiknik di kaki Bukit Larut. Bersama ahli homeroom Fantastic 4 MRSM Taiping. Pn. Salmiah merupakan guru bagi homeroom kami. Saya berada di tengah diapit Zamzuri di kiri dan Al-Hafiz di kanan. Pn Salmiah duduk di hadapan Zamzuri.

Wajah-wajah penat selepas mengharungi  Treasure Hunt sewaktu minggu aktiviti Semester 1. Saya bergambar bersama rakan-rakan lelaki sekelas saya. Di barisan hadapan dari kiri: Raja, Zaher, Yazid (saya), Izzat, Zamzuri.
Di barisan belakang dari kiri: Zikri, Al-Hafiz, Farid, Firdaus.

Bergambar bersama Zamzuri melakukan persiapan bagi pameran sains. Gambar ini dirakamkan pada waktu malam di kelas 406.

Bersama Raja Nazrul, sahabat baik saya di MRSM Taiping sewaktu kelas persediaan. Orangnya rajin. Kini berada di Australia.

Bersama Raja Nazrul di luar kelas. Kelas 406 terletak bersebelahan dengan air terjun.

Berpakaian uniform MRSM Taiping bergambar bersama adik-adik. Di hadapan saya ialah Adrina (Ann), di kiri ialah Ikhmal, dan di kanan ialah Aisyah. Wajah awal saya sewaktu mula jatuh sakit. Muka mula berubah menjadi tembam dan berat badan mula naik.

Bergambar bersama Aisyah dan Ikhmal di ruang tamu sewaktu berada dalam cuti sakit yang panjang. Pada waktu ini saya sedang sakit teruk. Berat badan saya bertambah mendadak, dan muka saya sangat tembam. Rambut terpaksa dipendekkan kerana sakit yang dihadapi.

Tahun 2008 (19 tahun)

Bersama adik saya, Ikhmal sewaktu bergelar pelajar USM tahun 2008.


Tahun 2009 (20 tahun)


Gambar diambil adik saya untuk profile picture Facebook pada tahun 2009


Tahun 2010 (21 tahun)

Bersama rakan-rakan lama dari MRSM Taiping sebelum memulakan ekspedisi mendaki Bukit Larut. Dari kiri: Ahmad Islam, Mashafiz, Yazid (saya), Syafiq.

Saya dan Firdaus sewaktu malam bersama pemimpin di padang UPSI. Inilah bermulanya kisah perjalanan sebagai guru.

Bergambar bersama rakan-rakan lama sewaktu jamuan Hari Raya di rumah Faiz Samad.


Tahun 2011 (22 tahun)

Mengikuti program Baktisiswa UPSI di Felda Kemendor, Jasin, Melaka. Saya sedang berjalan dengan surat khabar di tangan.

Bersama keluarga angkat saya iaitu En. Ansari yang berdiri di sebelah saya.

Mengambil kenangan di stesen keretapi Tanjung Malim. Inilah wajah yang baru selesai menghadapi kertas terakhir bagi peperiksaan akhir semester 2. Kelegaan dalam senyuman...

Seisi keluarga bergambar di Kolej Za'ba Upsi. Dari kiri: ayah, Aisyah, mak, Adrina, Ikhmal, saya.


Sekadar itu sahaja perkongsian gambar dan kisah perjalanannya. Hakikatnya, apabila melihat kembali gambar-gambar ini, baru saya sedar, kehidupan di dunia ini memang telah terisi dengan pelbagai pengalaman dan cabaran. Menerusi pengalaman itulah, kematangan dan kewarasan akan terbina.

Sekadar itu sahaja perkongsian dalam Sembang-sembang Selasa.

Wassalam.










7 ulasan :

ayazimmer483 berkata...

assalaam.. yazid.. yang en.ansari tuh.. spe eh??? just curious... huhuhuhu

Muhammad Yazid Rosly berkata...

en ansari tu pengurus felda kemendor, jasin, melaka.

SITI NURSABARIAH MOHD REDWAN berkata...

cikgu zaki usahawan apa?? kenangan aku ngan ko sampai dajah3 je.. sadis tol

Muhammad Yazid Rosly berkata...

cikgu zaki berhenti jadi cikgu bebarapa tahun kemudian. dgr cerita, dia buka bisnes jual kereta.

IMANSHAH berkata...

transform sungguh

Muhammad Yazid Rosly berkata...

memang banyak perbezaan dulu hingga sekarang... :)

Ahmad Zaki bin Mohd Hashim berkata...

Perbezaan kualiti gambar dahulu dan sekarang.