Bicara buat Si Di-a...


Bila renung,
Maka bila tenung,
Cerita bertukar cerita.
Sahabat itu, kamu.
Sahabat kamu, aku.

Bicara hati membisikkan sesuatu
Mencari kisah mula persahabatan
Keikhlasan sebuah penghargaan
Bicara hati katakan sesuatu

Mungkin jika kejujuran itu dipendam
Masa dan kesempatan mencemburui
Hilang luah rasa, tak ditunaikan.
Kerana kamu, aku nyatakan.

Entah bagaimana caranya
Sekelip mata di hati
Kamu orangnya
Tanpa duga, terwujud kisah tak terjangka
Bukan sebuah permainan
Bukan sebuah sandiwara
Ikhlas itu, aku nyatakan

Bukan kerana helah cinta
Maka aku nyatakan
Bukan kerana manis wajahnya
Maka aku luahkan
Bukan kerana bicara sesiapa
Maka aku jujurkan kata

Kamu bukan sesiapa
Kamu sahabat setia
Hargai kamu, menjunjung kejujuran
Aku tak selindung sebalik penipuan

Kerana aku telah luahkan
Kagum muncul di hati
Kamu ibarat teguh, tanpa ubah pendirian
Persahabatan itu dijunjung, tanda matang diri kamu

Aku tak meminta
Menagih rasa juga tak terjangkau
Hanya sekadar luahkan kejujuran
Kamu orangnya...

Jika tanya itu satu soalan
Apatah jadi akan dirinya
Bila jujur diluahkan padamu
Kata hati, mana mungkin mudah dinafikan.

Bukan harapkan balasan,
Bukan citakan sebuah permulaan
Puas hati, kamu tahu rasa aku
Biarkan semua berlalu
Satu kupinta, kekallah wahai sahabatku...

Kerana kamu terpenting buatku...
Ikhlas dari sahabatmu...
Kerana kamu pasti tahu, bicara ini khas buatmu...

Si Di-a

10 Disember 2010, Jumaat, 8.30am, Taman Tasik Taiping

Ulasan

Catatan Popular