Jam kesebelas: Usop Wilcha pernah berkata: "English Education itu penting..."

Bulan lepas, saya melapangkan masa untuk berkunjung ke sekolah lama saya iaitu, Sekolah Kebangsaan Pengakalan Aur, Taiping. Inilah sekolah saya dari tahun 1996 hingga tahun 2001. Kunjungan kali ini sekadar mahu melihat perubahan yang telah berlaku di sekolah tersebut. Jika berpeluang dan jika masih ada, mungkin juga saya akan bersua dengan guru-guru yang pernah mengajar saya dahulu.

Namun bukan itu kisah yang ingin dikongsikan. Perkara yang ingin dikongsikan itu bermula apabila majlis perhimpunan sekolah berlangsung. Ketika saya mengambil peluang untuk turut serta dalam perhimpunan mingguan itu.



Seperti biasa, bacaan doa dimulakan sebelum diikuti dengan nyanyian lagu Negaraku. Tak lama kemudian, guru bertugas memberikan ucapan sebelum diserahkan pula kepada Guru Besar. Ucapan yang diberikan agak panjang, menyatakan pelbagai nasihat dan ingatan kepada pelajar.

Namun, itu juga bukanlah perkara yang ingin saya kongsikan. Perkara yang ingin diceritakan itu bermula sebaik Guru Besar menjemput seorang guru asing yang sedang melakukan kunjungan ke atas sekolah tersebut.

Itulah saat nama Mr. Patrick diumumkan dan dipanggil untuk memberi ucapannya.

Kemunculan Mr. Patrick di sekolah itu adalah bertujuan untuk melakukan satu kunjungan. Beliau merupakan guru dari London, datang ke sekolah tersebut untuk melakukan kajian. Sebaik ucapan dimulakan, saya akui perasaan kagum itu muncul. Benar, bukan mudah untuk mendengar seorang native speaker Bahasa Inggeris berbicara secara langsung di hadapan saya. Peluang ini jarang saya peroleh.

Secara keseluruhan, saya memang tidak menghadapi sebarang masalah mendengar dan memahami ucapan beliau. Percakapannya sangat jelas, dan sangat tenang apabila bertutur.

Ucapan beliau tertumpu kepada kepentingan Bahasa Inggeris di zaman globalisasi ini. Beliau menegaskan bahawa Bahasa Inggeris adalah mudah untuk dipelajari. Malah beliau juga menyatakan bahawa Bahasa Inggeris sebenarnya seronok untuk dipelajari. Beliau juga memberikan tips-tips untuk mengukuhkan penguasaan Bahasa Inggeris. Antara tips tersebut ialah dengan rajin membaca buku berbahasa Inggeris selain kerap menonton rancangan-rancangan televisyen berbahasa Inggeris.

Di penghujung ucapan, beliau mengharapkan agar pelajar sekolah itu dapat meningkatkan lagi penguasaan Bahasa Inggeris selaras dengan kepentingannya yang kini semakin banyak digunakan di seluruh dunia.

Tak lama selepas itu saya menghampiri seorang pelajar tahun 5. Sekadar mahu melihat sejauh mana respon pelajar dengan ucapan Mr. Patrick itu, maka saya bertanya seorang pelajar lelaki ini:

"Apa yang kamu dapat dari ucpan Sir patrick tadi tu?"

Pelajar itu kemudian membalas:

"Nak dapat apa abang. Saya faham pun tak..."

"Habis apa yang kamu faham?" soal saya.

"Yang saya tahu, dia cakap good morning, dengan thank you je..."

Hah, terkejut saya. menurut pelajar itu, dia ternyata tidak memahami pertuturan Mr. Patrick itu. Loghat British yang pekat itu ternyata membuatkan dirinya langsung tidak memahami apa yang diucapkan oleh Mr Patrick tadi.

Itu bicara seorang pelajar di kelas hadapan. Bayangkan jika pelajar di kelas belakang, pasti mereka lebih tak faham.

Kesudahannya, saya mendapat tahu bahawa kebanyakan pelajar dalam perhimpunan itu langsung tidak memahami ucapan Mr. Patrick. Kebanyakannya hanya menyatakan bahawa mereka hanya faham ucapan "Good morning" dan "thank you".

Malah, dalam kalangan guru juga menghadapi situasi yang sama. Hanya guru Bahasa Inggeris sahaja yang benar-benar memahami ucapan Mr. Patrick itu.

Hakikatnya, sekolah itu mempunyai pelajar-pelajar yang terbaik. Malah dari segi penguasaan Bahasa Inggeris juga tidaklah mengecewakan. Namun, disebabkan mereka ini tidak pernah terdedah dengan penutur asli Bahasa Inggeris, menyebabkan mereka menghadapi kesukaran memahami apa yang dituturkan oleh Mr. Patrick.

Bahasa Inggeris yang diajar di sekolah adalah Bahasa Inggeris yang diajar oleh guru-guru ESL (English as Second Language). Maka apa yang pelajar itu belajar adalah Bahasa Inggeris versi Malaysia, dan bukannya Bahasa Inggeris British. Mungkin itulah punca mengapa banyak pelajar tidak memahami ucapan Mr. Patrick itu.

Saya sedar, ini adalah cabaran buat saya selaku bakal guru Bahasa Inggeris. Persoalan timbul di fikiran saya, apakah saya mampu menjadi guru Bahasa Inggeris yang baik?

"Tulah, sekolah dulu tak nak ambil English Education...."

Teringat kembali kata-kata Usop Wilcha dalam filem Hantu Kak Limah Balik Rumah. Memang Bahasa Inggeris sangat penting pada masa kini.


Wallahualam.


*Jam kesebelas bagi "12 jam tanpa henti bicara di blog" ditamatkan. Jumpa di jam berikutnya.







Ulasan

Catatan Popular